Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Danniy
Hej,
jag är en ganska nöjd ägare till en S60 2002:a 140 hk jag köpte bilen ny och är den enda ägaren. Jag använder bara bilen till att pendla mellan Stockholm och landstället i sandviken. Nu har jag besiktigat bilen första gången och besiktningskillen sa att sommardäcken sjunger på sista versen ca 2 m.m kvar och dom har bara ca 1/2 säsong kvar. Är inte det lite väl tidigt ? Har bara landsvägskört lugnt och ekonomiskt och bilen har bara gått 5000 mil totalt. Blir dyrt som vanligt att äga denna bil ...

;-) Danniy :shock:
Användarvisningsbild
av Brainy
Danniy skrev:Hej,
jag är en ganska nöjd ägare till en S60 2002:a 140 hk jag köpte bilen ny och är den enda ägaren. Jag använder bara bilen till att pendla mellan Stockholm och landstället i sandviken. Nu har jag besiktigat bilen första gången och besiktningskillen sa att sommardäcken sjunger på sista versen ca 2 m.m kvar och dom har bara ca 1/2 säsong kvar. Är inte det lite väl tidigt ? Har bara landsvägskört lugnt och ekonomiskt och bilen har bara gått 5000 mil totalt. Blir dyrt som vanligt att äga denna bil ...

;-) Danniy :shock:
Sandviken! trevligt!
Låter ju lite motorklent för att de skulle vara slut redan nu men å andra sidan så garanterar väl inte däckstillverkarna att de ska hålla mer än 2000mil vid normal körning? 2000mil är väl också de erfarenheter jag har, visserligen med lite större motor och även stadskörning.
/Anders
Användarvisningsbild
av Loner
Tycker det låter rätt normalt

4000 mil brukar däcken hålla för mig, byter vid 3mm på sommardäck.
av Danniy
Men jag har bara kört 5000 mil totalt med bilen. Borde bara vara ca 2000-2500 min med sommarsulkorna på. Danniy 8)
Användarvisningsbild
av Loner
Taskiga däck?
Aggresiva körning?
Felinställd hjulvinkar?

Lika mycket slitet bak som fram?
Däcken jämnt slitna?

/L
Användarvisningsbild
av bladet1
Hej !

Tycker nog det låter lite tidigt att efter 2-2500 mil behöva byta , själv körde jag 5.000 mil med Continental ( kommer ej ihåh mdoellen på dem )

mvh Björne
Användarvisningsbild
av Whisky
Loner ställer mycket intelligenta och relevanta frågor i sammanhanget! 8)
Inte minst då den första frågan...
Vissa däckfabrikat och modeller har dålig slitstyrka! Med ett annat märke hade du kanske kommit 50% längre på samma nötning!
Betänk även övrig frågeställning.
av andezon
lutftryck, minst 2.5 kg i 15" däck
Användarvisningsbild
av greeeken
17 tummare då? va ska trycket vara där?
Användarvisningsbild
av greeeken
andezon skrev:lutftryck, minst 2.5 kg i 15" däck
Då blir bilen väldigt vinglig

Det varierar med årsmodeller och när ty[…]

230fk går snålt