Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av royroy
Hej!
Har fått ett missljud från växellådan tror jag,
Riktigt svårt att förklara hur det låter men det kan liknas lite med ljudet som låter när man backar med en gammal 740.
Jag hör det bara på växel 3 och 4. Ljudet kommer vid cirka 1500-2000RPM och låter bara när man gasar, så fort man släpper gasen tystnar ljudet. Det låter heller inget om man frikopplar eller lägger i neutral.

Någon som har någon idé på vad det kan vara? Är lite orolig att köra med bilen OM lådan skulle rasa ihop o låsa framhjulen.
Senast redigerad av 1 royroy, redigerad totalt 0 gånger.
av MickeM
Ljud likt rakskurna drev (som backen på 240) är att ta på allvar.
Tyvärr är det nog växellådsbyte snarast.

M56 är generellt skottsäkra, men visst rasar nån ibland utan uppenbar anledning.
av S6024t
Kolla först oljenivån,hade en Golf 2 som det var ett "väsande" från lådan,fyllde på olja,blev tyst ett tag,läckte från utgående axeln på ena sidan...
av MickeM
Att bara fylla och hoppas på tystnad är långsökt
Sannolikt är skadan redan skedd, men prova för all del.
Relativt billigt, OM det nu till äventyrs fungerar.

Är det normal nivå, är det ingen poäng med att överfylla.
av MickeM
royroy skrev: lör 27 jun 2020, 19:07 Ajdå :-(
Får byta låda då, en kompis har en reservdelsbil där jag får plocka lådan o byta :-)
Naturligtvis bör du ju göra en lite grundligare koll om det är lådan som låter, och inget annat 8nnan du ger dig in I det.

Tyvärr kan jag inte komma på vad, eftersom det endast är två växlar som låter, men....

Ibland så är man bra lat, jag monterade[…]

@EbbevonVolvo , Ja du är nog förs ute […]

Vad heter den här kontakten?

Tack för återkopplingen. Det är al[…]

Nej.