Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej
Jag har en V70 2006.
Jag har fått flera problem som uppstått på samma tid.
- Positionsljus aktiveras inte (men varningsljus gör)
- Går att inte att sätta på helljus
- Kan inte ändra hastighet på vindrutetorkare, alltså de kan aktiveras och går med en hastighet oavsett inställning.

Förut för detta fick vi starthjälp 3 gångar pga dränerad batteri, som sedan är identifierad bero på klima-fläkten inte stängdes av. Nu satt ur funktion genom att ta bort säkring.

Batteriet är nu innan start ca 12.20 (vid start går det så vitt jag kan se ner till 10,64)
Jag tror alla säkringar är ok
Kan jag byte vissa reläer? Isf vilka?
Kan det vara CEM, som ska bytas?

Tack sam för hjälp

mvh

Torben
Ditt batteri verkar till att börja med vara rätt trött enligt https://www.batteribolaget.nu/se/batteriskola/ Sånt kan skapa flera problem.
Hej

Tack för snabbt svar.

Åkte och köpte nytt batteri. Tyvärr ingen skillnad.
Tror också jag måste ha angett fel mättvärde, eftersom den mätning var efter jag startet motorn kort.

Mättning nu 12,69 på gamla batteriet efter körning , så egentligen borde det vara ok.

Tar gärna emot andra förslag.
Felkoder!
Ska jag gissa:
Man vara sjäkva torkarspaken som slår ut SWM. Det har hänt, med liknande symptom.

Kan vara SWM.

Kan vara LSM, även om torkarna inte riktigt hör dit.

Fuktskadad CEM är möjligt också.

Kupefläkten som inte stoppar är nog effektsteget.
Lite långsökt, men det är inte fullständigt uteslutet att effektsteget skapar en CAN störning och är roten till allt ont.
Ja. Jag har nu tittat mera runt efter just SWM-problem, och ser att mina symptom stämmar med dessa. (Jag kan inte heller använda farthållare eller ändra på meddelandan).
Om det är enheten som är fel eller mjukvara som behöver omladdas vet jag såklart inte. Jag åkar verkstan och får avläst felkoder.
Tack.
Hej

Nu har jag fått felkoder på ovanstående problem.
Som förväntat problem med SWM.
Verkstan rekommenderar att byta SWM till en kostnad av 4-5000 kr. En tredjedel av bilens värde. Känns sådär.
Någon som vet om dessa fel skulle kunna åtgärdas med en omladning av mjukvare enbart? (För under 1000 kr enl verkstad) eller har andra råd?

CEM-DD40-Kommunikation med SWM-styrenhet Kommunikationsfel

CEM-DD41-Kommunikation med SWM-styrenhet Kommunikationsfel

CEM-DD50-Kommunikation med SWM-styrenhet Signal saknas

CEM-DD51-Kommunikation med SWM-styrenhet Signal saknas

Tack

Mvh
Torben

Samma problem på min Volvo c40. Usel kv[…]

Det finns bra instruktionsfilmer på youtube […]

Lite fundersam om detta är standard på […]

@EbbevonVolvo , Ja du är nog förs ute […]