Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JonathanL
Tjena, min V70 03 2.4t gör ett gnisslande ljud ifrån sig under belastning, sker främst när man ger gas på 3-4-5ans växel i låga varvtal. Nån som har någon idé?
Senast redigerad av 1 JonathanL, redigerad totalt 0 gånger.
av MickeM
Du menar inte vanliga turbovinandet antar jag.
Det pipande som uppstår när turbon laddar.
Kan bli högljutt av luftläckage.

Följer det hjulvarvtalet?
Hjullager, stödlager till höger drivaxel,. Mm.
av JonathanL
MickeM skrev: mån 22 jun 2020, 18:25 Du menar inte vanliga turbovinandet antar jag.
Det pipande som uppstår när turbon laddar.
Kan bli högljutt av luftläckage.

Följer det hjulvarvtalet?
Hjullager, stödlager till höger drivaxel,. Mm.
Länkade en video i mitt första inlägg på ljudet.
av MickeM
I det väldigt korta klippet (4sek med 2sek ljud) tyckte jag det lät som avgasläcka.
Grenröret kan skruva lös sig, har jag läst i några trådar. Grenrörsläckor kan både "kvittra" och "knacka" i sin ljudkaraktär
av JonathanL
Också läst nåt liknande men bör det inte låta konstant då? Eller iallafall när man kör iväg på 1ans växel för uppstår endast på högre växlar i lägre varv. Läst nåt om frihjul på generator också men har inte så jätte mycket kunskap om sånt här och börjar bli lite små störigt och pinsamt när man kommer gnisslandes. (Ber om ursäkt för ett kort klipp men var svårt att få med på video med tanke på vind ljud och sen att den gnisslar bara mellan 1000-1500-Max 2000varv)
av JonathanL
Nämnvärt är att den låter kall som varm och låter endast under belastning, inget vid motorbroms eller när man kommit upp i varv på rätt växel.
av MickeM
En grenrörsläcka låter som mest när motorn är ansträngd. Tex gas med högre växel.

Generstorfrihjulet stumt har jag haft själv, om då skallrade remspännaren på tomgång. Det rasslade på låga varv. Inget ljudsymptom alls över 1200varv.

Visst, VVTdrevet kan låta illa också.
av JonathanL
Vet du om grenröret är lätt åtkomligt på dessa tvärställda maskiner? Har som sagt ingen jätte koll på sånt och vet inte vad som måste lossas för att komma åt.
av MickeM
Det ör ju på baksidsn av toppen.
Övre skruvarna kan man nog komma åt uppifrån även på en turbo, men nedre måste nog vara nerifrån. Du kan ju känna lätt på muttrarna.
Men dra inte åt mer än det är, om dom inte är lös. En avdragen pinnskruv är jättetråkigt.
Vad heter den här kontakten?

Tack för återkopplingen. Det är al[…]

Nej.

Carplay Trådlös adapter

Jag har haft denna i 2 år. med en xc40 MY21 […]

Hur gick de för dig med detta felet? Jag har[…]