Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av anders-65
Hej!Verkstan fick titta till min bil,p.g.a motorn dippade ner till 500 varv och nästan stannade ibland när jag tryckte in kopplingen.Det var inga felkoder lagrade.Nerladdning mjukvara styrenhet och ETM uppgradering.Nu går den som den ska,men dom noterade spjällhus trasigt kostnad 5900.v70n-01 16000mil m.v.h Anders
av Kena
Min betedde sej exakt likadant. Pröva rengöra spjället först, den måste vara kliniskt ren för att funka korrekt. Felkoder kommer om du har fel på spjället vilket du inte verkar ha. Det är enkelt att rengöra, lossa slangen som kommer från luftfiltret, tag en luddfri ren trasa fuktad med avfettning och rengör runt trotteln, öppna den och rengör ordentligt. Passa bara fingrarna den har ganska vassa kanter. Sätt tillbaka slangarna och provkör. Min kallstarts funktion, alltså den drar upp tomgången för att värma katten, började funka igen efter rengörningen.
av Kena
Nej, det gör du när om du byter spjäll, vet du var den sitter?
av wooxer
Sorry om jag lånar tråden lite men har en liten fundering...

Vad ska tomgången ligga på för varv om motorn är varmkörd egentligen?

Har en V70N 2,5T -04 och tomgången ligger bara precis över 500 varv när den är varm.
Normalt?
Har även lite ryckig gång på den precis efter kallstart.. tvekar på gasen trots att man håller den jämn, däremot så visar sig detta fenomen bara precis då man kör iväg och efter att man lagt i tvåans växel märks inget!
av Kena
Pröva rengöra spjällhus, kostar 0kr. Annars kontakta verkstad.
av Dan
wooxer skrev:Sorry om jag lånar tråden lite men har en liten fundering...

Vad ska tomgången ligga på för varv om motorn är varmkörd egentligen?

Har en V70N 2,5T -04 och tomgången ligger bara precis över 500 varv när den är varm.
Normalt?
Har även lite ryckig gång på den precis efter kallstart.. tvekar på gasen trots att man håller den jämn, däremot så visar sig detta fenomen bara precis då man kör iväg och efter att man lagt i tvåans växel märks inget!
Känns som det är lite låga varv men jag är ingen expert, alla bilar jag ägt har haft tomgång vid varm motor på runt 800 - 850 rpm.
av jbl
Ja 500varv/min är för lågt.
av Daddan
Den bilen har ju inte denna omtalade typ av gasspjäll så det är inte samma typ av fråga som i denna tråd.
Användarvisningsbild
av MartinS
Finns det någon guide på nätet hur man enklast gör rent spjällhuset på en turbomotor? Det ser så förbannat trångt ut....

/Martin

En bekant hade en hel del parkslide vid sitt torp[…]

Säkra bakluckan vid frakt?

I sådana fall brukar jag kroka på sl&a[…]

Klossar byttes runtom vid 6000 mil. <...> T[…]

Någon skillnad om du kör och gasar elle[…]