Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pmlswede
Ja det här var märkligt, jag tänkte schimsa min magnetkoppling idag, en v70 170hk 2007, den kyler perfekt men har ett spel på 1mm och det rycker till i bilen. Kollade runt lite på nätet innan. Hittade bra tips och satte igång men höll på en halvtimme att försöka gänga i M5 skruvarna men det gick inte. Kliade mig i huvudet flera gånger sen skruvade jag loss kompressorn så jag kunde se bättre och då visade det sig att dom tre hålen är inte gängade ?. Kompressorn är en 30742206, någon mer som råkat ut för detta ?. Imorgon får jag åka och hämta min utlånade 3-armade avdragare så löser det sig säkert, hoppas jag.
Användarvisningsbild
av 144
Det kan räcka med att bryta med två mejslar eller bordsknivar på varsin sida av tryckplattan för att den ska släppa.
av MickeM
Vad ska du ta tag i med avdragaren?

Mina hål var M5 gängade. 2005.
Men, plattan släppte INTE.
Så jag satte plåtbitar som shims på utsidan istället. Det var 3år sedan. Fungerar prima.
Av latmaskskäl satte jag bundband på en gammal och väldigt sliten S70 jag hade förr. Funkade fint det också.

Annars brukar inte magnetplattan sitta så hårt.
Jag har lossat flera med morakniv på var sida och kilat lite. Plopp! Men min egen satt tvärnit trots M5 skruvarna dragna så hårt jag tordes med risk att paja något. Därför plåtbitarna.
Användarvisningsbild
av Pidde240
Har också samma ryck i min V70 07a och tänker också justera min magnetkoppling, är nyfiken på vad du upplever när bilen rycker som typ att det känns som ett glapp i hela drivlinan när kompressor kopplar in
pmlswede skrev: fre 19 jun 2020, 17:15 Ja det här var märkligt, jag tänkte schimsa min magnetkoppling idag, en v70 170hk 2007, den kyler perfekt men har ett spel på 1mm och det rycker till i bilen. Kollade runt lite på nätet innan. Hittade bra tips och satte igång men höll på en halvtimme att försöka gänga i M5 skruvarna men det gick inte. Kliade mig i huvudet flera gånger sen skruvade jag loss kompressorn så jag kunde se bättre och då visade det sig att dom tre hålen är inte gängade ?. Kompressorn är en 30742206, någon mer som råkat ut för detta ?. Imorgon får jag åka och hämta min utlånade 3-armade avdragare så löser det sig säkert, hoppas jag.
av pmlswede
Det kändes som ett ryck eller att motorn hostar till, lite svårt att förklara men det är borta nu. Har schimsat ned till 0.40. Tackar för all hjälp !!.

Ibland så är man bra lat, jag monterade[…]

@EbbevonVolvo , Ja du är nog förs ute […]

Vad heter den här kontakten?

Tack för återkopplingen. Det är al[…]

Nej.