Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej, jag har haft min S80 sen december och nu börjat upptäcka vissa fel/brister med den. Allt som allt är det en underbar bil som jag gärna har kvar i flertalet år framöver, en riktig direktörsvagn :-D

Det första problemet:
Jag upplever att den har låg markfrigång, och jag tar i vid de flesta trottoarkanter och gupp jag passerar. Vet ej om det är däcken som tar i eller själva underredet, men gissar på både och. Framdäcken ser ut att vara väldigt nära hjulhuset, och bilen upplevs utifrån som väldigt framåtlutad.

Andra:
Klonkande ljud. Vet att detta är ett vanligt volvoproblem och därför gissar jag att jag kan fixa det själv.
Det klonkar och låter från framvagnen hela tiden, och det känns i ratten när man gör fullt rattutslag som att man spänner en fjäder eller något, som är på väg att brista ungefär.

Tredje:
Den läcker soppa vid tankning :x
När man tankar bilen så rinner det ut soppa rakt ner över underredet och ner på marken. När man sen kör iväg så är det tätt. Gissar på någonstans i påfyllningsröret?

Om jag skulle kunna få lite hjälp med vart jag ska titta för att fastställa problemen, och lite mot vilka delar jag behöver beställa hem så skulle jag vara enormt tacksam!
Har en haynesbok som förklarar mycket, sen finns det ju servicemanualer att googla fram också.

Tack så mycket på förhand!
1/
S80 är låg men ska ju inte va som en gokart i markfrigång.
2/
Kan vara fjäder som gått av men hänvisar till 1/ klånkar gör alla gamla volvo:s ( i stort sett)
3/
Sitter en gummislang mellan påfyllningsrör och tank, jag köpte på KL:RACING 175 KR tror jag det va, fick den bytt på en liten verkstad för 800KR.

För 1/ & 2/
KOLLA COILOVERS.
https://www.google.com/search?q=volvo+s ... e&ie=UTF-8

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Ja, det är ganska otroligt hur fel den sl&ar[…]

Läsbara hjulbultar. Igen

Med förbikopplad tryckregulator på komp[…]

Samma problem på min Volvo c40. Usel kv[…]

Det finns bra instruktionsfilmer på youtube […]