Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mattias142
Jag har en V70 -06 automat. Handbromsen går i när jag backar, känner att handbroms handtaget blir liksom stumt och går ej att dra uppåt och bilen skakar och hackar backåt. När jag rullar framåt går den inte i. Fick hem den efter rekond och då var den då här.. Vad göra?
Användarvisningsbild
av Greffel
Bara riva isär och se vad som hänt. Kanske går snabbare att lyfta upp bägge hjulen och se vilket som trögar utan att plocka av däcken.

Firman har kanske lagt några handbromssvängar med den :)

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av Erik Å
Kan vara ett bromsbelägg som har lossnat från en handbromsback och kilar fast när du backar.. Limmet kan släppa efter några år när rosten kryper in mellan belägg och back
Svårt att fixa utan att ta loss bromsoket och skivan ;-)
av mattias142
OK, tycker det är konstigt att det kom just efter rekonden.. Inget jag kan göra själv alltså? Handbromsen verkar ta bra annars.
av mattias142
Helvete, var ute och körde nu för att testa. Körde bakåt och framåt med handbromsen i, sen helt plötsligt släppte det när jag backade med handbromsen i! Bara det att nu tar handbromsen väldigt dåligt.. Borde jag lämna in den?
Användarvisningsbild
av Erik Å
Nu är jag nästan säker på att du har ett löst bromsbelägg (eller back) som hoppar omkring efter eget godtycke... Ja det måste fixas på något sätt :P Att ta loss skivan är inte svårt, den sitter med en skruv plus lite rost. Det som är jobbigare är att man måste lyfta på bromsoket för att få loss skivan.
Här kommer instruktionsfilm, själv skulle jag inte ha gått på med släggan sådär med tanke på hjullagrets välbefinnande :-)
https://www.youtube.com/watch?v=phO0arqqxRM
av frippe64
mattias142 skrev: lör 06 jun 2020, 18:12 Helvete, var ute och körde nu för att testa. Körde bakåt och framåt med handbromsen i, sen helt plötsligt släppte det när jag backade med handbromsen i! Bara det att nu tar handbromsen väldigt dåligt.. Borde jag lämna in den?
Varför är du ute och kör med bilen? Risken är ju att det blir tvärnit på ett hjul och du får ta bärgning.
av sicnarf
Precis så. Du skall helst inte köra alls. Möjligtvis tilll verkstad direkt i låg fart. Annars är det lätt att byta handbromsbackar själv på en parkeringplats. Kolla på videon.

Ja, det är ganska otroligt hur fel den sl&ar[…]

Läsbara hjulbultar. Igen

Med förbikopplad tryckregulator på komp[…]

Samma problem på min Volvo c40. Usel kv[…]

Det finns bra instruktionsfilmer på youtube […]