Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AnteP
Letar ju efter S60 att ha som pendlarbil men nu har det dykt upp en V70 på en mindre bilfirma på samma ort jag jobbar.

Var och kollade på den efter jobbet idag och fick lite funderingar...

Det är en V70 2.5t från 2006.
Dynamic Edition

28000 mil, kamrem bytt på 18900.
Serviceboken ifylld tom kamremsbytet sedan har de nog servat själv utan stämpel.

Fem ägare inkl. firmor (två på slutet), förra brukaren var en äldre herre runt 70 år, denne hade den från 2009 till nu i maj.

Jättefin i lack och invändigt, kändes välhållen/välskött. Dock otvättad vid provkörningen.
Gick bra i motor/låda utan missljud.

Men funderingarna hamnade på några små(eller stora) minus.
*Saknar höger backspegelkåpa (kromad)
*P-sensor funkar ej, larm därav vid start
*Farthållaren fick jag inte igång så förmodar att den är ur funktion.
*Torkare bak sitter fast och armen borta, motorn lever iaf
*Sommar och vinterdäck går väl året ut

Som sagt väldigt bra helhetsintryck men med dessa grejor att fixa.

Begärt pris är 25000:- plus skatten som kommer vid påställning.
Säljaren sa själv 23k och jag bjöd 20k och vi skulle båda fundera tills imorgon.

Behöver input inför imorgon så vad tror ni om pris på bilen / åtgärder att fixa ?

Mvh
Ante
av kievY
Hej!

Parkeringssensorer går att laga, men frågan är om det behövs och om man vill lägga pengar på det. Jag lagade mina 1 gång sen gick de sönder efter 2-3 år så jag har inte brytt mig om att laga de.
Farthållaren kan väl vara kopplingsgivaren, som vad jag hört är ganska lätt att byta.
Backspegel kåpan kan du säkert hitta på skroten, vet ej hur det är med de kromade.
Torkaren bak borde vara lätt att fixa, det mesta på skroten så relativt små kostnader om man vill göra det själv.

Men ja, allt beror vad du är beredd att ge men 20-25k låter väl inte helt orimligt.
Är det manuell eller automat?
av AnteP
Hade tänkt mig betala 15-20 för en andrabil att åka till jobbet med.
Så den ligger runt "övre" gränsen jag tänkt mig.

Jo, tänkt samma om P-sensorn, men farthållaren, torkaren och backspegeln vill jag fixa om det skulle bli köp.

Det är manuell låda.

Fick tag i förra ägaren nu, som sa att bilen i stort sett bara fungerat för honom. P-sensorerna hade han inte brytt sig i, likaså farthållaren, jag vet inte när under hans elva år som ägare felen uppstått.
Han hade själv bytt olja och filter på lastbilsverkstaden på orten där han bor (en ort strax utanför min hemstad) så den var skött så som sig bör, dock utan stämpel i boken.

Känns inte som man kan förvänta sig så mycket av en bil i den prisklassen egentligen, men jag kanske tänker fel ?

Den känns iaf välskött och i bra skick, trots sina nämnda fel.
av DoktorJon
Tjaa, svårt att värdera men runt 15-20 är den nog värd om allt är i sin ordning förutom de brister du nämnt. Tycker runt 20 låter helt OK.

Kolla vevhusventilationen innan du köper den. Varmkör och lyft oljestickan och kolla efter rök, eller sätt en plastfilm, plasthandske eller annat passande över oljepåfyllningen med motorn igång och se att det är vakuum och inte trycker ut. Åkte själv på den missen nyss och det är lite drygt att behöva ordna till det första man gör.
av frippe64
Jag tycker den ser skabbig ut, med doftgran och allt. :-o Roland har nog inte skött den så bra.
Du har kollat att den inte ska besiktigas snart, och att firman är seriös och inte finns i lexbase och inte har betalningsanmärkningar? ;-)

Själv kilar jag vidare när jag ser sådant.
av AnteP
frippe64 skrev: fre 05 jun 2020, 17:07 Jag tycker den ser skabbig ut, med doftgran och allt. :-o Roland har nog inte skött den så bra.
Du har kollat att den inte ska besiktigas snart, och att firman är seriös och inte finns i lexbase och inte har betalningsanmärkningar? ;-)

Själv kilar jag vidare när jag ser sådant.
Här är annonsen https://www.blocket.se/annons/gavleborg ... k/90034521

Bes vet jag är på gång.

Firman bryr jag väl inte så mycket om om de har bet.anmärknigar eller liknande så länge det inte drabbar mitt köp eller bilen ifråga.

Fick ett bra bemötande iaf, bättre än på många andra ställen.
Räknar heller inte med större hjälp om jag köper en bil för 20 000:- varken privat eller på firma.

Förklara gärna hur doftgranen påvisar att ägaren innan inte skött bilen så bra..:-)

Luktade inte mycket annat i bilen än läder btw.

Vad mer än doftgran och spegeln ser du som skabbigt ?
Menar inget surigt utan vill ju ha objektiv input :-D

Ante
av kievY
Hm, har de kört mycket i stadstrafik med bilen? Slitaget på växelspaksknoppen tyder på det. Är det repor man ser när förardörren är öppen på stolpen? Men ja, som de mesta säger.. Kolla efter läckage, om det låter något om bilen när du provkör. Kanske testa om ACn fungerar så du inte har läckande kondensor. Kolla vevhusventilationen som sagt.
av PetePetrol
Jag har kollat väldigt många annonser på V 70 senaste månaden, och tycker denna verkar helt ok till det priset. Snygg finish har den också. Hade nog köpt den själv om jag bodde i närheten.
av DoktorJon
kievY skrev:Hm, har de kört mycket i stadstrafik med bilen? Slitaget på växelspaksknoppen tyder på det. Är det repor man ser när förardörren är öppen på stolpen? Men ja, som de mesta säger.. Kolla efter läckage, om det låter något om bilen när du provkör. Kanske testa om ACn fungerar så du inte har läckande kondensor. Kolla vevhusventilationen som sagt.
Behöver inte vara det mycket stadstrafik. Vissa som bär märkliga ringar kan ge stort slitage på växelspaksknoppen har jag sett..

Ja, det är ganska otroligt hur fel den sl&ar[…]

Läsbara hjulbultar. Igen

Med förbikopplad tryckregulator på komp[…]

Samma problem på min Volvo c40. Usel kv[…]

Det finns bra instruktionsfilmer på youtube […]