Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av s0924
Hej! Jag har nyss köpt en s60 -06 på 140 hk manuell som rullat 27k mil i fint skick med ok servicehistorik bortsett från den senaste som utfördes efter inbytet hos bilhandlaren på ett miltal som var lägre än den byttes in på (!), så den bortser jag ifrån. Det har fortfarande inte gått 3k mil sedan senaste ”riktiga” servicen men nu tänker jag ändå byta motorolja, filter och tändstift även om oljan på mätstickan ser relativt ny ut.

Min undran är om jag bör/måste följa instruktionsbokens anvisning av olja 0W-30 ACEA A5B5, helst Castrol, som jag uppfattar vara en högprestandaolja med bytesintervallet 3000 mil, eller om det går att använda någon vanligare kvalitet? Jag ägnar mig ju inte åt banracing direkt utan kör sällan över 80 och 1-3 mil åt gången i blandad stad/landmiljö. Ibland en 10-milatur på landsväg för att bilen är så trevlig att köra :). Behöver jag tillägga att jag är pensionär och inte behöver ha bråttom?

Jag har naturligtvis läst det mesta på forumet om motorolja och det är fantastiskt så många kunniga skribenter som delar med sig av sin kunskap här! Imponerande! Men jag har svårt att dra någon slutsats utifrån hur jag använder bilen och om det ens har betydelse för val av olja. Jag vill ju inte hälla i en olja som gör att vevhusventilationen pajar eller liknande.

Duger egentligen Biltemas olja 5W-40 ACEA A3B3 för 199 kr/4l även för denna motor, som väl är densamma som i den -01 jag hade tidigare? Jag är på förhand mycket tacksam för era goda råd! Mvh, Sven
av kievY
Absolut duger 5W-40 A3/B3 bara du byter oftare dvs 1500 mil. Det är ju samma block som tidigare innan facelift hade. A5/B5 oljan är ju tunnare och klassad som longlife dvs du kan köra upp till 3000 mil men kör du korta sträckor då byter man ändå tidigare eller iaf inom ett år och då kan du köra med billigare olja.
Jag ska själv gå ner till A3/B4 olja i år då jag kör ca 1200 mil om året. Hur bra biltema olja är vet jag inte, men finns ju ett par här på forumet som kör med den. Den är ju samma specifikation som A3/B4 oljorna.
av KalleJ
Kör på vad du vill nästan, sålänge man byter innan 1500mil, 3000mil intervall är bara dumheter endå.
Billig 5W40 hade jag slängt i om du inte märker högre soppa förbrukning.

Annars finns vettiga longlife oljor 0W-30 billigt här, är ju inga problem med 2000mil+ om du inte bara kör stadstrafik
https://www.levoil.de/
av s0924
Tack för svaren! Jag använde biltemaoljan och motsvarande av andra märken på förra bilen, s60 -01, och om det är samma motorblock så kan det ju inte vara slitage och vevhusventilationen som avgör Volvos anvisning. Snarare miljöhänsyn o likn för att bestämma bilskatt etc. Så med byte efter ca 1500 mil bör det vara ofarligt att välja A3 b3- olja med närliggande viskositet.
Läsbara hjulbultar. Igen

Jag lärde mig efter första gången […]

De som vinner på förändringen klag[…]

Samma problem på min Volvo c40. Usel kv[…]

Det finns bra instruktionsfilmer på youtube […]