Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av komodokingen
Jag tänkte fixa parkeringsbromsen på min XC90 och det första man gör är att släppa spännaren under mittkonsolen. Jag fixerade ändarna 1 och 2 i bilden och skruvade "rullen" åt det håll bilden visar. Men inget hände. Vad jag inte förstod var att den som snäpper (2) ska samtidigt skjutas tillbaka (eller hur?).

Nu skuvade jag tills det tog stopp, med följden att änden som snäpper (2) är helt lös och går att skjuta in och dra ut. Snäppfunktionen är också borta. Den andra (1) är helt fast. Det går dessutom inte att få tillbaka clipset för det verkar som om änden har åkt in lite i rullen. Min fråga är om jag har sabbat den helt nu eller om det finns något sätt att laga den?
Spännaren.jpg
Spännaren.jpg (792.46 KiB) Visad 538 gånger
Jag förstår inte riktigt vad du menar .Om du först tog bort låsclipsen och sen skruvade den räfflade delen åt det hållet som pilen visar ska den justerinstången (nr.2)kunna trycka in ihylsan.
Sen om du skruvar den räfflade delen tillbaka om andra hållet ska spåret för clipsen bli fram igen och justeringen kan göras normal genom att pressa stången och hylsan isär med lämplig verktyg.
Jag gjorde så, men insåg inte att 2 gick att skjuta in i justeringen, så jag fortsatte skruva. Nu känns det som om nr 1 har nypt fast i justerhylsan (den räfflade) och nr 2 går att dra fram och tillbaka, den är helt lös alltså.
Jag tänkte fan, tog med mig två polygriper ut till bilen och använde lite mer kraft än vad jag tyckte skulle vara nödvändigt. Då lossade den :-)
Nu är clipset tillbaka och jag kan fortsätta jobba med bromsen. Tack för svar glock40sw!

Diskussioner om elpriser, när man ska tv&au[…]

Byta bärande balk 940

Hade satsat på att byta hela biten du kapat […]

Rtti trafiktjänst navigation

Jag har haft det omvända. När mång[…]

Låser jag bilen, går in med nyckeln o[…]