Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Gäller V70N 2,4T automat AWD 2002

Var och tankade upp bilen, pumpen gav ett rejält tryck så jag fick stå och pytsa i försiktigt för att det inte hann rinna undan i tankrör/tank, ca 35l fick jag i på detta sätt.
Efter den tankningen så följde inte färddatorns "km till tom tank" med utan stannade på det den stod på innan tankningen. Själva tankmätaren fungerar precis som den ska.
Efter att ha kört ca 20 mil och tankmätare och färddator gått ner så provade jag att tanka upp den igen, tankmätaren gick upp till fullt men färddatorn ökade bara med med ungefär samma antal mil som liter som jag tankat.
T ex vid full tank så visar färddatorn nu att man bara kommer 470km till.
Inga felkoder eller annat som skulle ha med detta att göra.

Hur går man vidare med detta? Någon som haft liknande problem?
sicnarf skrev: sön 03 maj 2020, 00:18 V70n färd datorer är en leksak som Volvo handlat på Överskottslagre! Dess information om förb, medelhastighet, km till tom tank etc etc ska tas med en nypa salt.

Nu är det ju inte det som är problemet nu, det har ju bevisligen skett en förändring som jag skulle vilja råda bot på.
En kanske lite "avig" idé är att lyfta minuspolen på bilbatteriet i 10-30 minuter så att samtliga enheter sedan får starta om och kallibrera sig.
Kostar inte så många minuter dessutom helt gratis i kronor.
Har lärt mig att alltid börja med denna åtgärd som till o från ger överraskande resultat.
Jag gillar ljudet sedan när det rasslar o rör sig överallt med spjäll osv.

Diskussioner om elpriser, när man ska tv&au[…]

Byta bärande balk 940

Hade satsat på att byta hela biten du kapat […]

Rtti trafiktjänst navigation

Jag har haft det omvända. När mång[…]

Låser jag bilen, går in med nyckeln o[…]