Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Nilsson
Tjena!
Bilen har gått kanon tills när jag skulle till jobbet häromdagen. Innan dess har den inte hackat eller gått dåligt alls.
Startmotorn går runt men ingenting händer.
Har kollat att det finns bensin i bilen, har kollat alla säkringar samt laddat batteriet.

Har även testat att starta den med alla de tre nycklarna.. Men nej nej.
Fick ett tips av en polare på volvo att testa att starta bilen samtidigt som jag skulle trycka på den ventilen som sitter på sidan av modulen (kan inte delens namn - lekman,) som sitter ovanför grenröret (Ventilhus?) Han menar att om bränslepumpen inte gått så ska det komma en stråle bensin från den, men i mitt fall droppar det bara bensin. Kan det vara så att bränslepumpen gett upp knall och fall utan att först börja strula?

Har tyvärr inte tillgång till verktyg eller garage så skulle vilja ha lite kött på benen innan jag fortsätter.

Ursäkta min okunnighet, alla börjar vi någonstans!

Tacksam för svar!
Användarvisningsbild
av greeeken
Tasta med ett annat batteri.
Även om du laddat det du har så kan det vara trasigt.
Är det nånsin bytt om inte så äre 5 år gammalt o det är verklgien dags för nytt.
av Nilsson
greeeken skrev:Tasta med ett annat batteri.
Är det nånsin bytt om inte så äre 5 år gammalt o det är verklgien dags för nytt.
Det funkar inte med startkablar heller. Batteriet byttes dessutom för ca 1år sedan. Men tack för ditt svar!
av Kena
Kolla med ditt försäkringsbolag om din maskinförsäkring täcker kostnad för rep. Lätt hänt att det slinter iväg över självrisken.
av Nilsson
Kena skrev:Kolla med ditt försäkringsbolag om din maskinförsäkring täcker kostnad för rep. Lätt hänt att det slinter iväg över självrisken.
Tack för tipset! Bilia bytte ut motorn 2005 (4000mil sedan) till en som rullat 9mil.. Kan det påverka?

Mvh
Användarvisningsbild
av greeeken
Nilsson skrev:
Det funkar inte med startkablar heller. Batteriet byttes dessutom för ca 1år sedan. Men tack för ditt svar!
Nej har du ett trasigt batteri komemr det inte fungera med startkablar heller kan jag säga. Har testat så jag vet ,hade det på alla våra 5 s60.
Kan ju vara nått annat , bränslepumpen som du nämde.
av Kena
Eller antennen i låset, funkar inte den tror jag soppapumpen strejkar åxå.
Användarvisningsbild
av greeeken
Kena skrev:Eller antennen i låset, funkar inte den tror jag soppapumpen strejkar åxå.
Man får väll en felkod då?
av Nilsson
greeeken skrev:
Nilsson skrev:
Nej har du ett trasigt batteri komemr det inte fungera med startkablar heller kan jag säga. Har testat så jag vet ,hade det på alla våra 5 s60.
Men om batteriet hade vart trasigt borde startmotorn inte orka dra runt motorn? Belysning, stereo osv fungerar. Men en god vän ska koppla upp sig mot bilen i helgen och se om den har något att berätta.
Kanske skulle passa på att slänga på mina xenon på bilen i samma veva.

Ämnet har säkert avhandlats innan. men kommer inte bilen gå igenom besiktningen ifall jag sätter på 07:ans lysen?
Användarvisningsbild
av greeeken
Nilsson skrev:
greeeken skrev:
Nilsson skrev: Det funkar inte med startkablar heller. Batteriet byttes dessutom för ca 1år sedan. Men tack för ditt svar!
Men om batteriet hade vart trasigt borde startmotorn inte orka dra runt motorn? Belysning, stereo osv fungerar. Men en god vän ska koppla upp sig mot bilen i helgen och se om den har något att berätta.
Kanske skulle passa på att slänga på mina xenon på bilen i samma veva.

Ämnet har säkert avhandlats innan. men kommer inte bilen gå igenom besiktningen ifall jag sätter på 07:ans lysen?
För mig fungerade allt sånt men den startade inte
ibland gjorde den det men dog direkt
hur mkt man än gasade

En bekant hade en hel del parkslide vid sitt torp[…]

Säkra bakluckan vid frakt?

I sådana fall brukar jag kroka på sl&a[…]

Klossar byttes runtom vid 6000 mil. <...> T[…]

Någon skillnad om du kör och gasar elle[…]