Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av V7002
Hej alla Volvoägare! Jag äger en V70n 02:a 2,4 140 hk original manuell. Men jag trimmade bilen förra året och har nu 188 hk istället för 140 hk och även fartspärren försvann med trimningen och därför undrar jag nu hur snabbt bilen kan köra i?
Mvh Undrande V70 ägare
Användarvisningsbild
av fjohan82
Har du ingen spärr alls borde det ju vara till varvstoppet på högsta växeln...
Fick du aldrig den informationen från trimmaren? BSR tex uppger ju detta.
av V7002
Ok då vet jag! Nej jag fick aldrig den informationen när jag trimmade bilen. Jag trimmade hos företaget tuningchip.
av Tompan60
Bara ett tips. Om du testar vilken hastighet du kommer upp i riskerar du att köra ihjäl dig eller ännu värre.. nån annan.
Användarvisningsbild
av frasse4

Bara för att det inte finns någon fartspärr behöver det inte betyda att bilen når till varvstoppet. Min 2.5T varvade 3900 rpm vid 200 km/h på femman på autobahn men utan fartspärr hade den aldrig kommit upp till varvstoppet ca 360 km/h. Dessutom motsvarade 230 km/h på mätaren ca 210 km/h på GPS:en

OT kanske den gör 220-230, men även om du åker genom Tyskland skulle jag vara försiktig med att pressa en gammal bil, om något ger sig så är det då.
av V7002
Ok tack för svaret. Ska tilläggas att min V70 är bland de finaste i skick i den årsmodellen i Sverige har jag hört från massor av personer. Alltid servad på Volvo och delar bytts så snabbt de blivit trasiga så bilen är i extremt bra skick för sin ålder och dessutom har den gått lite för sin ålder. Så bilen känns 10 år yngre än vad den är. Men för att jag frågade var inte för att jag ska köra så snabbt utan bara för att det kan vara intressant att veta hur snabbt den går. Vad är det som man ska lita på? Bilens mätare eller gps mätare? Vilken av dom stämmer mest?
av Tybbe
Hej jag tycker toppfart är ganska oviktig vridmoment och bra acceleration vid omkörning är detsto viktigare. Jag själv kör en v70 t5 06 orginal på 260 hk och har som mest kört 150-160 km/h någon enstaga gång för att riktigt blåsa ur den lite men det finns mycket mer kvar men som föregångaren talare så leker man med livet på sig själv och andra i trafiken om man vill göra pröva toppfart på svenska vägar
Användarvisningsbild
av frasse4
140 hk är en elektroniskt strypt 170 hästar, sedan har man en generös rullande landsväg för att få 18 hästar till
Läsbara hjulbultar. Igen

Jag lärde mig efter första gången […]

De som vinner på förändringen klag[…]

Samma problem på min Volvo c40. Usel kv[…]

Det finns bra instruktionsfilmer på youtube […]