Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Miranda78
Hej
Jag har en Volvo V70 02 .
Åkte till affären och jag kände att bilen ryckte till ordentligt men gick som den skulle .
Parkerade vid första affären . Startade gick sen som den skulle .
Parkerade vid affär nr 2 . Skulle sedan åka därifrån och bilen lät som en traktor . Precis som att den inte går på alla cylindrar .
Tog oss hem . Motorlampan lyste och service av motor omgående.
Kollade tändspolarna såg att nr 2 och nr 4 var trasiga där kontakten ska in . De hade spruckit .
Har bytt nr2 .
Bilen funkade , dock att den ryckte nån gång . Men så snart jag stänger av bilen låter den stå nån minut o den går som en traktor igen .
Åkte till verkstaden och de kollade felkoder . Vilket visade tändspole och spjällhus .
Nu har vi bytt en tändspole . Gjort rent spjällhuset dock bara med en torr mjuk trasa .
Köpte en till tändspole igår för att vara helt hundra då nr 2 och 4 ändå var spruckna i plasten .
Vad göra ?
Har läst många trådar men jag fattar iaf inte :)
Om man ska göra rent spjällhuset vilket medel ska man använda?
Tacksam för svar snabbt:)
Användarvisningsbild
av Greffel
Finns dedikerade rengöringsspray som tex. CRC tillverkar men i ditt fall hade jag använt mig av Biltemas bromsrengöringspray.
Men svårt att råda i vad du skall göra....Har du en kompis med samma bil som fungerar hade jag lånat tändspolar av denna en åt gången och provat mig fram.
Misstänker du inte har en turbomaskin och då är det ju förvisso ganska enkelt att rengöra och kanske även där låna ett spjällhus som man vet fungerar.
av Jonas_latt
Radera koderna. Kör en sväng och kolla vad som kommer tillbaka. Och fixa de sakerna.
Behöver inte alltid va tändspole. Man också va stift. Dock e spolen riktigt vanlig på dessa.
av Miranda78
Greffel skrev: lör 18 apr 2020, 08:49 Finns dedikerade rengöringsspray som tex. CRC tillverkar men i ditt fall hade jag använt mig av Biltemas bromsrengöringspray.
Men svårt att råda i vad du skall göra....Har du en kompis med samma bil som fungerar hade jag lånat tändspolar av denna en åt gången och provat mig fram.
Misstänker du inte har en turbomaskin och då är det ju förvisso ganska enkelt att rengöra och kanske även där låna ett spjällhus som man vet fungerar.
Ingen turbo utan en slö 140hk.
Läste nånstans att man kan rengöra med wd 40 ?
av Miranda78
Jonas_latt skrev: lör 18 apr 2020, 09:05 Radera koderna. Kör en sväng och kolla vad som kommer tillbaka. Och fixa de sakerna.
Behöver inte alltid va tändspole. Man också va stift. Dock e spolen riktigt vanlig på dessa.
Stiften är bytta igår . En ny tändspole i . Nr 2 ska in snart .
av Miranda78
Efter många svordomar om att skicka bilen i ån så blir det ett begagnat spjällhus .
Har turen och har en bilskrot som är i samarbete med vår lokala biliahandlare :) pratat med bilia om ev ett nytt spjällhus och det kostar skjortan och halva brallan dvs 8500 :-o :-o
Spjällhus som kanske ev inte ens behöver giftas in så 1600 kr är ganska så humant .
Skulle den behöva giftas in så blir det en kostnad på 1470 kr .
Hoppas hoppas det funkar nu då .

Diskussioner om elpriser, när man ska tv&au[…]

Byta bärande balk 940

Hade satsat på att byta hela biten du kapat […]

Rtti trafiktjänst navigation

Jag har haft det omvända. När mång[…]

Låser jag bilen, går in med nyckeln o[…]