Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av GLIZ
När bilen s80 körs rakt fram är ratten i ett läge som om man svänger lite höger. Gjorde framvagnsinställning förra våren och den verkar ok. Drar inte åt något håll. Slitage i styrleder tvivlar jag också på då dom byttes för ett år sedan då även bussningar och spindelleder byttes. Vad kan va tokigt. Har testat snabba rattrörelser när jag kör för att utröna om något sitter löst men allt verkar sitta som det bör förutom att kåpan bakom ratten syns ca 1cm.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av GLIZ
GLIZ skrev:När bilen s80 körs rakt fram är ratten i ett läge som om man svänger lite höger. Gjorde framvagnsinställning förra våren och den verkar ok. Drar inte åt något håll. Slitage i styrleder tvivlar jag också på då dom byttes för ett år sedan då även bussningar och spindelleder byttes. Vad kan va tokigt. Har testat snabba rattrörelser när jag kör för att utröna om något sitter löst men allt verkar sitta som det bör förutom att kåpan bakom ratten syns ca 1cm.

Så ungefär när man kör.
JPEG_20200417_205453_776245968312376021.jpg
JPEG_20200417_205453_776245968312376021.jpg (40.41 KiB) Visad 949 gånger

Användarvisningsbild
av Erik Å
Rattens "mittläge" flyttar man genom att skruva ut styrleden på ena sidan och skruva in den på motsatta sidan exakt lika mycket.. Men man bör förstås kolla att toe är rätt och att inte någon led eller bussning är glapp. Och sen kanske man måste kalibrera styrvinkelsensorn, det har jag ingen koll på. Har ingen sådan på min bil.. :-)
Användarvisningsbild
av GLIZ
klacken skrev:Lossa ratten å flytta en splines åt vänster
Jo. Tänkte jag skulle göra det men varför blir det såhär.???

Användarvisningsbild
av GLIZ
klacken skrev:Då den inte justerats rakt vid byte av styrleder
Justerade efter jag bytte styrleder spindelleder och bussningar förra våren.

Användarvisningsbild
av GLIZ
GLIZ skrev:
klacken skrev:Då den inte justerats rakt vid byte av styrleder
Justerade efter jag bytte styrleder spindelleder och bussningar förra våren.

Den drar inte åt något håll. Har inte kört i något sedan dess. Vad jag märkt.

Användarvisningsbild
av GLIZ
klacken skrev:Om den var rak efter du bytt allt och nu plötsligt blivit sned så tyder det ju på något fel med styrleder
Tycker också att det verkar som en självklar förklaring egentligen men eftersom den inte drar år något håll undrar jag om det kan finnas en annan förklaring.???

Diskussioner om elpriser, när man ska tv&au[…]

Byta bärande balk 940

Hade satsat på att byta hela biten du kapat […]

Rtti trafiktjänst navigation

Jag har haft det omvända. När mång[…]

Låser jag bilen, går in med nyckeln o[…]