Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Berggren1976
Har googlat en massa men hittar inget vettigt.

Fått problem med klimatanläggningen i min xc 70.
Vänster sida av klimatanläggning fungerar inte som den ska. När jag vrider på ratten för graderna så blir det ingen skillnad på luften som kommer ut men det funkar perfekt på höger sida.

Nån som har något bra tips vad som kan vara fel?
Användarvisningsbild
av jiha1968
Går utifrån att vänster temp-spjällmotor inte hörs?

Fungerar stolsvärmaren som normalt på förarsidan, eller endast på passagerarsidan?

Om stolsvärmen är OK, troligen fel på spjällmotor till temp vänster eller mindre troligt CCM (klimatanläggningen).

Ingen stolsvärme förarsidan, byt/ta bort SHM (stolsvärme-modulen under förarstolen) då den delar LIN-bus med vänster temp-spjällmotor och golv-spjällmotorn. (fel på SHM = ingen styrsignal till dom två spjäll-motorna)
Senast redigerad av 1 jiha1968, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av jiha1968
SHM:
V70_06_SHM.jpg
V70_06_SHM.jpg (44.26 KiB) Visad 1224 gånger
NB: man får inte lossna nån orange kabel/kontaktstycke medan batteriet är inkopplat. (Airbag)
Det rekommenderas att ta bort batteriets jordanslutning 15 minut innan arbeta påbörjas, och tidigast 5 minut efter borttagen tändningsnyckel.
Vid återkoppling: tändningsnyckel i läge II (tändning på) ingen inuti bilen, fippla inte med jordanslutningen vid återkoppling.
av Berggren1976
Tack. Jag misstänkte att det var den modulen som satt ovanpå underredet.
Det borde väl inte vara några problem att koppla ur kontaktstyckena till sätesvärmen när batteriet är påkopplat?? Den oranga kabeln till airbagen sitter ju längre ner o längre fram än modulen till sätesvärmen. och dom lossar jag ju från baksätet så det finns ju ingen risk att komma åt den oranga heller?
Eller hade du rekommenderat att lossa batteriet?
Användarvisningsbild
av jiha1968
Jo, går fint att ta bort SHM utan att lossa batteriet, men det förekommer att man inte helt vet var sin egen tumme sitter, och har lite bråttom.
Vänta tills den lilla fläkten i CCM har stannat, innan du kopplar bort SHM. (nej, man måste inte, men...)
av Berggren1976
En fråga.. Kan det vara fel på själva värmen i stolen eller i elspeglarna? Upptäckte nämligen att shm gick till båda delarna eller är det mest troligt med att det är shm som pajat?
Fläkten funkar som den ska när jag tog loss shm en. Tack för hjälpen
Användarvisningsbild
av jiha1968
Spelvärmen styrs från CCM via CAN-bus til DDM/PDM.
Ingen koppling mellan SHM och speglarna vad jag vet....?

Troligen intern fel i SHM, inte värmeelementen.
Men det går att ta bort sittdynans klädsel och kolla visuellt.
Volvo_seat_burn.jpg
Volvo_seat_burn.jpg (114.18 KiB) Visad 1075 gånger
244 - Bälte bak

Det är unf-gänga där. (Fingäng[…]

Vårda v90 2025

Underredsbehandling (och självklart hå[…]

"omlackering av bilens tak och riktning av f&[…]

Värme i kupén laddhybrid

Om man endast får varmluft in i kupén[…]