Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Köpte sommardäck på LM fälg förra året, visade sig att framhjulen de skrapade i innerskärmen vid fullt rattutslag - så det var ju "gött" att få på vinterdäcken så man kunde svänga fullt.

Ska köpa nya däck, frågan är vilka sorter som passar, vill få dit något som inte skrapar i. Frågan är alltså om man kan göra något åt däckdimensionerna, smalare sort, eller om det är fälgen man måste byta/trixa med. De kanske inte är för min modell...? Det kanske inte passar med annat på den fälgen?

Däck som sitter på fälgarna nu: 215/55 R16, märkningar på fälgen:
16358
K 1
Germany
Si 9
VOLVO
7Jx16x49
8646874
BORBET

På 15" plåtfälgarna sitter vinterdäck med dimensionerna 195/65 R15 - och skrapar inte i.

Vad jag kan googla reda på så är 7Jx16x49 korrekt för min modell, då är det väl bara däcken man kan ändra på. Går det t.ex. att montera 195/55R16 på den fälgen? Bredden på vinterdäcken orsakar ju inga problem.

På transportstyrelsen står det att det ska vara 6,5Jx15x43 mm - så det är ju inte en siffra rätt.
Så då är den en halv tum för bred, går längre in och har fett breda däck, inte konstigt att det skrapar i då.

Är det bara att sälja av och skaffa andra, eller?
Fel offset antagligen orkar inte räkna om med fälgbredden men högre offset = så sitter fälgarna längre in.
205/55 r16 hade varit närmare i rullomkrets.
Sätt på 5mm spacers annars, kolla så hjulbultarna är långa nog bara.
Kan ju vara slitna fjädrar fram som sjunkit ihop lite också om det är i överkant på skydden som tar emot.
Enligt Volvo är däcket rätt på en 7x16-fälg.
Dock ska man tydligen ha utslagsbegränsare för detta däck.
Kan det vara så att detta inte finns, i kombination med annat offset, som sliter ut däcket?
7x16 V70.JPG
7x16 V70.JPG (45.5 KiB) Visad 1326 gånger
6,5x16 V70.JPG
6,5x16 V70.JPG (37.26 KiB) Visad 1326 gånger
Det har slitit på sidan mer än ovanpå, inte däcket som har slitits, det har blivit skrapmärken i hjulhuset.

Jo, utslagsbegränsare hade kanske behövts, sitter väl stopp där nu som inte räcker till, vet inte hur en utslagsbegränsare annars är konstruerad.

Funderar på att bara köpa en uppsättning fälgar med korrekta mått och lagliga däck, blir kanske enklare och billigare än att köpa nya däck (som ju behövs) och utslagsbegränsare.
e5frog skrev:Det har slitit på sidan mer än ovanpå, inte däcket som har slitits, det har blivit skrapmärken i hjulhuset.

Jo, utslagsbegränsare hade kanske behövts, sitter väl stopp där nu som inte räcker till, vet inte hur en utslagsbegränsare annars är konstruerad.

Funderar på att bara köpa en uppsättning fälgar med korrekta mått och lagliga däck, blir kanske enklare och billigare än att köpa nya däck (som ju behövs) och utslagsbegränsare.
Fälgarna har ju korrekta mått? Köp 205/55r16 och slår det fortfarande i skaffa utslagsbegränsare, eller strunta i det och använd inte fullt styrutslag i den mån du kan. Så farligt är det inte massvis med folk som kör med sänkta bilar skrapar lite här o där i högre farter dessutom.
Förutom slitaget i innerskärmarna är det lite irriterande att inte kunna ge fullt utslag när man ska krångla sig in/ur i trånga parkeringar etc.

Hittar jag inget vettigt begagnat så får jag väl chansa på 205/55, det kanske inte är så mycket på marknaden just nu i däckbytartider.

Jag har lossat yttre bulten i bärarmen samt b[…]

Diskussioner om elpriser, när man ska tv&au[…]

Byta bärande balk 940

Hade satsat på att byta hela biten du kapat […]

Rtti trafiktjänst navigation

Jag har haft det omvända. När mång[…]