Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej alla volvovänner! Tack för insläppet
Har köpt en fin S80 2002 som funkar bra bortsett från dåligt batteri. För att spara på batteriet fram tills att jag byter det fick jag den lyyysande idén att koppla bort minuspolen så att den inte skulle ladda ur sig (reservbil så den står still mycket).
Problemet är att jag slog igen bakluckan (med minuspolen bortkopplad och nu kommer jag inte in i bagageluckan. Fick bara en SERVICEnyckel och den öppnar INTE bagageluckan mekaniskt.
Har pillat bort skidluckan imitten på baksätet och med en krok försöker jag dra i handtaget på sida inne i skuffen för att fälla baksätet så att jag kan krypa in och sätta fast batterikontakten igen, men det går inte att fälla baksätet fast jag drar i handaget med kroken, är denna mekanism också elektrisk och det är därför det inte funkar när bilen är strömlös?
Nån som har nån idé?
mvh Volvovän.
Hallå!
Du har lyft av Minuspolen.
Den kan ligga mot chassit bäst den vill.

Om du lyft av pluspolen däremot, kan det ge kortis om du matar plus på starthjälpskruven under huven, om plus-batteriklämman nu ligger mot metall. Ligger Minus-klamman mot metall händer ingenting.

Ge ström under huven från ett annat batteri, men ha en 15A säkring på kabeln om du är osäker på vilken klämma du lyfte.
Sätt minus från hjälpbatteriet i motorns metall, och plus på starthjälpskruven.

Du behöver inga kraftiga startkablar för att låsa upp med fjärrlåset vet du.
Vilket 12v batteri som helst fungerar till detta.
Tex från en MC, gräsklippare....osv

Kortfattat:
Ligger inte PLUS mot chassit, ELLER MINUS mot själva PLUS-polen där bak, i detta nu, blir det ingen kortslutning av hjälpström där fram.
Det kommer då fungera finfint att låsa upp.

Pluspolen brukar skyddas av plastkåpa, så att minus ska ligga mot den är mycket osannolikt.
Du har en MYCKET större risk med att fumla i bagaget med batteriet.
Hej! Tack för alla svar.
Nu är bakluckan öppen, det gick med en krok att genom lastluckan få upp spaken för att fälla ned ryggstödet, sen kröp jag in och kopplade på minuspolen igen, sen öppnade sig luckan som vanligt.
Det gick INTE att strömsätta bilen med ett annat batteri i motoruttrymmet, vilket jag var ganska säker på att det inte skulle göra då kretsen var bruten där bak.

Nu till en annan fråga, grundorsaken till alla strapatser är att en motorfläkt fortsätter gå när jag stängt av motorn, vilket dränerar batteriet. Hur kommer jag tillrätta med det på ett enkelt sätt utan att behöva koppla bort minuspolen hela tiden, vad är det som är trasigt, lätt att byta själv? Vill inte lägga några större pengar iom att bilen kostade 5ooo kr :-)

Jag har lossat yttre bulten i bärarmen samt b[…]

Diskussioner om elpriser, när man ska tv&au[…]

Byta bärande balk 940

Hade satsat på att byta hela biten du kapat […]

Rtti trafiktjänst navigation

Jag har haft det omvända. När mång[…]