Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av rallan
läste om en som hade bytt tll blå larm diod är oxå sugen på det skulle vilja veta om det finns någon volvoskrot som man kan få tag i grejor

Förtydligade topic
Loner (han som har blå larmdiod)
Användarvisningsbild
av greeeken
Ganska enkelt att göra faktiskt
Man går till volvo o köper själva brickan som larmdioden sitter på
Sen går du till ELFA o köper en blå 12 v diod.
Borar hål i brickan in me den blåa dioden löd fast kablarna o montera brickan.
Användarvisningsbild
av Loner
Precis, köp ett nytt larmdiodhus om du vill kopiera min lösning med blå lins.
andra har bara tagit bort den röda linsen och har dioden stickandes upp, ser lite B ut tycker jag,

/L
Användarvisningsbild
av greeeken
Har bara inte klurat ut hur man får ut larmhuset bara.
Användarvisningsbild
av Loner
greeeken skrev:Har bara inte klurat ut hur man får ut larmhuset bara.
Själva larmdiodhuset drar du bara rakt upp ur instrumentbrädan.

/L
Användarvisningsbild
av Cimmen
Till att börja med så vill jag tacka LONER som har inspererat mig till konventeringen, tack vare att du sa att det var fult med bara en diod så tänkte jag att jag ska minsann hitta på en lösning som ser estetisk riktig ut... jag tycker själv att jag har lyckats, dock så är det bara en prototyp. Iochmed att dioden fyller hela hålet så blev det rätt bra. Ksn hålla med om att en 5mm diod i hålet där den röda linsen satt inte blir så himmla snyggt...

Jag köpte en 10mm ultrablå diod på clas ohlssons, borrade upp hålet där den röda linsen sitter orginal till 10mm. Även kretskortshålleren fick bearbetas för att den stora dioden skulle få plats. Resultatet blev bra. Jag ska dock byta huset som man ser på panelen då jag nästa gång ska använda ett finare borr för att få ännu bättre passform och snyggare finisch. Men helt godkänt för att vara gjort på 10 min en lördagkväl. Och jäklar vad den blinkar skarpt... Lyser upp hela garaget...

Bild
Bild
Bild

Blev ett mer cleant utseende då jag tidigare har stört mig på den fula röda linsen, nu tänker man inte på den då den är genomskinlig...
Användarvisningsbild
av Fredric
Cimmen skrev:Till att börja med så vill jag tacka LONER som har inspererat mig till konventeringen, tack vare att du sa att det var fult med bara en diod så tänkte jag att jag ska minsann hitta på en lösning som ser estetisk riktig ut... jag tycker själv att jag har lyckats, dock så är det bara en prototyp. Iochmed att dioden fyller hela hålet så blev det rätt bra. Ksn hålla med om att en 5mm diod i hålet där den röda linsen satt inte blir så himmla snyggt...

Jag köpte en 10mm ultrablå diod på clas ohlssons, borrade upp hålet där den röda linsen sitter orginal till 10mm. Även kretskortshålleren fick bearbetas för att den stora dioden skulle få plats. Resultatet blev bra. Jag ska dock byta huset som man ser på panelen då jag nästa gång ska använda ett finare borr för att få ännu bättre passform och snyggare finisch. Men helt godkänt för att vara gjort på 10 min en lördagkväl. Och jäklar vad den blinkar skarpt... Lyser upp hela garaget...

Bild
Bild
Bild

Blev ett mer cleant utseende då jag tidigare har stört mig på den fula röda linsen, nu tänker man inte på den då den är genomskinlig...

Dioderna på "classes" är ju inte 12V..satte du nåt motstånd eller??
Användarvisningsbild
av Cimmen
Det är inte orginaldioden heller. Jag tror dom ligger mellan 1,5-3v. Hur som så bara lödde jag dit den nya där den gamla sat utan motstånd. Funkar klockrent.

En än gång tack LONER, you are the man... :lol:
Användarvisningsbild
av Brainy
Bra jobbat! Snyggt!

/Anders

Hmm intressant om ni lyckas med programmeringen..[…]

Jag måste köra min bil minst 5 mil inna[…]

Volvo appen

Helt klart är vi några som haft bekymme[…]

V-parts.se eller din lokala volvohandlare.