Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har du kollat att multiremmen är fräsch och spänd som den ska, slirar den så lär servopumpen tappa trycket :-)
inte ovanligt att styrväxeln läcker mellan packningarna internt (har jag hört).
man kan prova slå i något mirakelmedel med ny olja och hoppas på det bästa. blir det bättre så vet man iaf vad som måste göras.
"Vi grabbar" gjorde det på en s70 för några år sedan och den blev bättre och höll sig skaplig i ett par år innan den började pissa iaf. vi hade nog tur.
Sitter det inte en sådan axelknut även på S80? Den sitter i så fall i motorrummet, precis framför torpedplåten. Om denna knut börjar kärva kan styrningen bli hemsk. Konstgjord andning, eller åtminstone vill symtombegränsning, är att sänka ned en sprayflaska med olja, fett eller dylikt och spruta på knuten, sedan vrida ratten många gånger fram och tillbaka, upprepa proceduren och sedan hoppas på det bästa. Jag gjorde så med 5-56 på en gammal V70N med trög och huggande styrning, och styrningen blev klart bättre.

Det är ett enkelt knep att prova med till en början.

Kolla att luftförvärmningsspjälle[…]

Efter lite googlande är det så jag t&au[…]

Är det bara privatpersoner som ska pungsl&ar[…]

snö

Svarar till mig själv. Det går fort nu.[…]