Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av eslund
Måste dubbelkolla en sak.. Jag och sambon (som har en S70-98) har samma problem med tändningsnyckeln.. När man sätter i den så går det att snurra den runt, runt, runt.. Man får jucka lite på ratten så brukar den greppa..

Nu har jag för mig att det är någon liten platta eller dyl. som är kass.. Kollade detta med Volvo, men dom påstår att man måste byta hela tändningslåset, vilket jag har svårt att tro..

Någon här som vet sanningen?
av yrkesförare
Jag fick samma svar och beställde ett nytt tändningslås för runt 2300kr, när jag fick det så märkte jag att det inte var tändningslåset som behövdes bytas utan "kontaktplattan"(?) som sitter i bakändan av tändningslåset. Kontaktplattan kostade 371kr, så mitt råd är: testa att byta kontaktplattan först blir det inte bättre så har en slängt 371kr i havet, bättre än vad jag har fått göra, slängt 2300kr i havet.
Användarvisningsbild
av eslund
Bytte kontaktplattan men det gjorde ingen skillnad... Någon som har nån bra idé?
av s70glt
har samma feel på min s70glt bytte också kontaktplattan men funkade int bestälde en tändningslås,, man får se om bilen börjar o starta,, i min bil snurrar nyckeln runt o startar int ,,
av erikeriksson
Hej, har också en S80 -00. När ratten spänner mot tändninglåset "snurrar" min nyckel också runt. Då är det är bara att "avlasta" ratten och starta. Jag trodde det skulle vara så, någon form av stöldskydd. Behöver jag göra något, blir det värre med tiden, annars kan man ju leva med det?
Användarvisningsbild
av _lucifer_
Låter som en klack låssnat eller gått av inne i låset. Om ni tar ur låset och plockar isär cylindern så borde man se om nått är galet.
Gjorde det på en annan bil...dock ingen Volvo men ändå...lås som lås!?!
Se bara till så ni inte tappar ur alla små chims utan att veta hur dom skall sitta :)
Är lite pilligt att pussla ihop ett lås om man inte vet hur man gör, men när man väl får hålla på ett tag så brukar man lära sig hur det funkar.

Ett tipps till ALLA är att inte ha något hängandes i nyckeln medans den sitter i tändningslåset!!! Tunga nyckelknippor är att be om trubbel med tändningslås! Det sliter fruktansvärt mycket på låset.
I de flesta bilmodeller kan du inte ens få ur låscylindern utan att riva halva bilen eller borra ur skiten om du inte kan vrida den förbi första hacket. Och det är inget roligt jobb ;)
Användarvisningsbild
av eslund
Kan lägga till en lite märklig observation.. Under hela sommarhalvåret, när det har varit varmt ute, har det inte varit något problem med att den snurrar runt.. Men nu när det börjar bli kallt igen så snurrar den runt igen.. Nån som kan förklara det?? :)
Användarvisningsbild
av _lucifer_
eslund skrev:Kan lägga till en lite märklig observation.. Under hela sommarhalvåret, när det har varit varmt ute, har det inte varit något problem med att den snurrar runt.. Men nu när det börjar bli kallt igen så snurrar den runt igen.. Nån som kan förklara det?? :)
Olika material, oljor, fett, har olika egenskaper i olika temperaturer... inget alls konstigt i det. Helt naturligt. :)
Användarvisningsbild
av eslund
_lucifer_ skrev: Olika material, oljor, fett, har olika egenskaper i olika temperaturer... inget alls konstigt i det. Helt naturligt. :)
Mjoo.. Men att det skulle påverka tändningslåset känns lite B för att vara en Volvo..
av aTommyC
Fyll opp låssylinderen med låsolje fra alle mulige åpninger (husk papir på gulvet, det kan bli mye oljesøl). Inn og ut med nøkkel, vri frem og tilbake (uten rattlås), slik at du får smurt opp så mye som mulig.

Test.

Fungerte bra på V70 MY99, 27000mil.

Det kan inte vara lågt bränsletryck de[…]

Lös jord i b230a

Om generatorn sitter på vänster sida om[…]

Extremt svårstartad s70 2.4T

Låter som att jag har liknande fel på […]

Är väldigt vanligt med fel på h&[…]