Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av FinnishCowboy
Hej på er volvo fantaster, Jag har en kort liten fråga.
Jag köpte nyligen en 04ans V70 D5a som pendlar bil, där chaufförs bänken är väldigt sliten, Så nu tänke jag fråga är det svårt att byta bänken fram, Jag har nämligen extra liggandes i garaget, men då den som är i bilen nu är med manuell inställning, och den jag har i garaget är med el inställning, så tänke jag kolla om det är färdig draget för el, eller måste jag ta fram lödkolven och mulle meck overallen ?

Mvh. Matias
Användarvisningsbild
av jiha1968
Hej, om det är en El-stol med minne, kommer det endast gå att justera den dom första 30 sekunderna* efter start/tändning på,
då bilens dator (CEM) inte är programmerad så att den och stolen (PSM) kan kommunicera med varann, vilket resulterar i att stolens dator går i viloläge till nästa start.
Kablage är framdraget vad jag vet, Finns många trådar på stolbyte i forumet.

Volvo kan inte hjälpa dig med att få stolen att fungera i bilen, men det finns troligen några forummedlemmar som kan ändra på bilens CarConfig i CEM mot betalning.

*det går att koppla in en brytare på X-matningen till stolen (violett-vit kabel) så man får nya 30-sekunder på att justera stolen, utan att ta nyckeln ur tändningslåsen, öppna dörren, och så vrida nyckeln till läge I/II igen...

NB: koppla bort batteriet innan du lossnar stolen. (airbag)
av malajo
Hur svårt är det att byta stolen och flytta över airbagen till en ny stol?
Eller är det lättare att byta klädsel/stoppning?

Har oxå en trasig förarstol som jag vill fräscha upp med klädsel från en bilskrot.

Skickat från min Mi Note 10 via Tapatalk

av MaverickSWE
Hade jag varit dig så hade jag testat att byta stol då jag gjorde det i min XC70 och hade turen att den funkade rakt av. Så jag gick från Manuell framstol till elektrisk med minne och allt. Hade läst med om folk som hade problem med att få det och funka så min rekommendation är att testa först.

//
Frej
av malajo
Nu var ju detta en gammal tråd som jag kapade lite bara
Jag har alltså inte hittat en el-stol.

Men det är lätt att flytta över airbagen från en stol till en annan alltså?

Skickat från min Mi Note 10 via Tapatalk

Ja, det är ganska otroligt hur fel den sl&a[…]

Den stora annons-tråden

BMW -06:a i nyskick, endast 100mil, 7-vxl manuell […]

Hjälpfjäder till koppling

Beställde en ny fjäder igår p&arin[…]

snö

Vi fick mer snö igår, just som det hade[…]