Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av errim
Hej

Jag letar efter en v70 -06 eller helst -07 bifuel. kanske det dyker upp en med automatlåda. Hur är automatlådorna på dessa årsmodeller?
Hållbarhet?
Växlar mjukt?
Bränsleförbrukning jämfört med manuell?
Finns en -06 automat till salu på blocket. den har gått 25 000 mil. Är det för lång körsträcka för att lådan och bilen ska vara ok?
Blir det en automat så kommer jag att spola lådan. Är det lätt att spola lådan? Behöver den nollställas eller ngt annat?
(Har bara spolat AW70 låda och det är en barnlek)

Med vänlig hälsning, Bengt
av MickeM
Att Bifuel (bensin/gas) dras med en MASSA typfel, det vet du väl? Mer där att "oroa" sig över än automatlådan.

Frilägga gastankarna inför varje besiktning, är väl mer av irriterande natur, men bör vetas om.
Och "bäst före" på gastankarna.
Bifuel har också gamla problemtyngda ETA (MagnetiMarelli) gasspjället hela V70N serien ut.
Däröver själva gassystemet alla olika problem.

Ang automatlåda vs mil, så gick taxi +50.000mil. Men dom byttes oljan i regelbundet.
Har den gått 25.000mil är det dags för spolning för att den ska fortsätta gå problemfritt.
av errim
Hej

Jag är välbekant med bi-fuelbil. Har en s60 bi-fuel sedan 2011. Har haft alla kända fel inklusive tankventilbyte.
Driftkostnaden är låg och eftersom jag reparerar på liten verkstad är reparationerna inte så dyra. Jag är alltså mycket nöjd med min gasbil. Jag kommer mellan 32- 38 mil på en gastank.

Nu är det så att jag behöver en större bil , alltså en v70. Har hittat en v70 årsmodell 2006 som gått 6700mil men tyvärr har den automatlåda.

Hur många steg har den? Går det att köra snålt med den? Har den ekonomiläge?

Ska titta på den idag. Priset är satt till 62 000 kr. Får jag ett bra inbytespris för min s60 (17300mil) så slår jag nog till.

Tacksam för synpunkter!

av errim
Tack för svar. Gasförbrukningen är proportionell mot bensinförbrukningen . Så frågan är hur mycket bensin den drar?
På bilden ser jag en knapp märkt "W", men ser ingen knapp me "E". Så troligen inget ekonomiläge.
av Rossignol
@ Bengt och andra som kommer lika långt på en tank;

Vilken typ av körning har ni? Jag kommer bara 26-28 mil på en tank. Då är det stora landsvägar och motorväg. Mestadels lagstadgad hastighet till + 10 km/h.
av errim
Jag kör rätt snällt men ofta lite över lagstadgad hastighet. Kör blandad körning, inte så mycket stadskörning, men 70 80 90 vägar och flera rondeller.
Hur långt man kommer beror oftast på hur bra gasen är och vilket tryck det är på gastankningsstationen där man tankar.
När jag tankade i Grästorp eller på Gotland så räckte gasen bara i ca 27 mil.
Vanligtvis tankar jag i Skåne eller i Kungsbacka och då kommer jag minst 32 mil på en tank.
Tycker mig ha märkt en viss försämring av gasen sen ST1 tog över efter EON. Min s60 drar alltid strax under 0,5 kg gas per mil.
av Rossignol
Jag tror aldrig min bil kommit under 0,5 kg/mil. Jag tycker mig se att den går snålt på gas om man kör sakta, typ 70-80. Men kör jag fort eller med släp så ökar det relativt mycket. Alltså att skillnaden skulle vara större mellan lugn vs hård körning vid gasdrift än vid bensindrift. Är det fler som har det så?
Flexrör till B5254T2 (2,5T)?

Har grovt läckage nånstans i flexrö[…]

Optimering

Jävligt kreativt att kalla en signal-maniplul[…]

text Du har helt rätt. Ha en trevlig helg[…]

V60 T4F ryckig gång och klen.

Jag har en V70 med samma problem. Pendlar mellan 1[…]