Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Midnightoil
Hallå, bytte batteri på min V70 2.5 T -04 i söndags. Batteriet som satt i va lika gammalt som bilen, börja sega lite när den stått ett tag o speciellt när det blev minus. Så jag slog till o gav bilen en tidig julklapp. Allt funka fint, tyckte till o med att radion börja spela lite piggare musik... Men så idag när jag ska åka hem från jobbet så börja en gul varningslampa lysa, gick inte att starta. Vred nyckeln fram o tillbaka 3 gånger o då starta motorn. Samma sak igen när jag åkte till affärn, varningslampa! Vrida 3 gånger o sen starta! Kan det ha nån anledning att jag satte dit ett 90 ah batteri, det gamla va på 62 ah? Waj?
Användarvisningsbild
av kebabpizza
Nej, hur stort batteriet är har inget med detta att göra, det är något annat som spökar, du borde fått ett meddelande också iom att varningstriangeln lyste, men hur som helst, felkoder borde finnas att läsa ut också.
av Midnightoil
Ok, gick ut o vred nyckeln, ingen gul varningslampa, starta fint. Stängde av , vred nyckeln,gul lampa tändes. Inget på displayen, bara blinka till när jag tryckte på read. Vred nyckeln ett par gånger, varningslampa slockna bilen starta. Dags o skaffa en sån där...vida heter det va?
av Zuckuss
Vinkelväxeln
Midnightoil skrev:Dags o skaffa en sån där...vida heter det va?
Du kan få köpa min :D

Men angående problemet - har du mätt spänningen på batteriet utan motor igång och med motor igång? Det jag ute efter är att säkerställa att batteriet laddas som det ska - dvs att generatorn levererar tillräcklig spänning (mest för att utesluta).

När du säger att den gula varningslampan tänds - är detta i kombination med att bilen inte startar eller bara "att" triangeln tänds?
av Midnightoil
Den tändes när man vred nyckeln, sen när vred nyckeln för att stertmotorn skulle ”starta ” så hände inget! Men imorse funka allt fint ingen varningslampa, bilen starta, kom till jobbet. Skulle åka hem från jobbet,tryckte på fjärrkontrollen, dörrarna låstes inte upp inget hände. Stack in nyckeln i dörrlåset och låste upp, då börja larmet, eller sirenen tjuta! Hoppa in, stoppa i nyckeln o vred om, då blev det tyst. Och starta utan problem!! Ska nog byta batterii fjärren.

Aj :-o låter inte rimligt att du ska st&ari[…]

Men är det ok att diskutera att det kostar 1[…]

Den andra stora grejen för god bränsleek[…]

Byta drivrem V90 D4 AWD 2017

Här finns en bra video. Ska själv anv&au[…]