Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lunatiic
Hej. Jag har en S60-01, 2,4 som har gått/kört 18000 mil och för ca 6 månader sen så började servon krångla. Jag upptäckte att styrservooljan nästan var slut och fyllde på mer. Nu ser jag att det bildas härliga oljefläckar under motorhuven (garanterat styrservoolja) och jag pratade med Bilia häromveckan som påpekade att det varit problem med deras styrservopump och att man var tvungen att spänna en skruv / mutter.. Han ansåg att jag klarade av att göra det själv.. Finns det någon vänlig själ som ingående kan beskriva vilken skruv man ska spänna samt visa var den sitter?
En annan sak som irriterar mig som Volvo-ägare är att om ett fel är allmänt känt (såsom stryservopump som läcker) varför kollas inte det vid olika serviceintervall? Hade känts så mycket proffsigare om de kunde fixa det när de ändå har bilen inne (servar ALLTID hos Bilia).

Någon annan som har haft problem med läckande styrservo? :evil:

Tack på förhand.
Användarvisningsbild
av #27
Du kan se på "alla" slangklamor och sen har du ett sevorör som som går rakt fram från servopumpen som brukar läcka lite..
Användarvisningsbild
av CarMan
oljelekage ska kollas på service!
Användarvisningsbild
av Ringhede
Du servar bilen på Bilia. Då gäller väll garanti på utfört arbete. Alltså borde de kollat läkage och då borde de vara ansvariga och åtgärda felet åt dig.

Jag kan ha fel men då kommer säkert ett riktigt svar.

Lite perspektiv
Efter sista servicen jag gjorde hos Bilia på nuvarande bil så tände sig lampan efter 3-4 månader ( ca 600 mil för mig) för låg oljenivå i behållare för bromsvätska.

Jag åkte in och påpekade missad punkt vilket borde varit kontroll av bromsbeläggens kondition (därför låg nivå på bromsvätskan) De bytte belägg men påpekade att de likaväl kunde fyllt på mer olja så hade larmet försvunnit. Jag bara tittade på ansvarig för service på min bil.

Jag passade på att fråga vid vilka intervaller de byter bromsvätskan och fick till svar att de inte gör det vid servicar. Härligt att man slipper det på moderna bilar. Var vanligt på mina Oplar jag ägt men är väll föråldrad konstruktion på dem.

mvh Roland

Ska du bara ha den i ett par år ta vilken Go[…]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Varför inte en XPENG G6 Performance? Extra a[…]

Köpråd V60 Recarge

Jag köpte mig en V60 2021 för ca 2 m&ari[…]

Visa din semesterbil(d)

@fjohan82 , Låter förträffligt […]