Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JagRullarInteJustNu
Hej!

Min bil har stått still i ca 2 månader, så jag skulle ta en sväng härom dagen för att motionera den. Då upptäckte jag till min fasa att batterilampan tänds ca 10 sekunder efter start, och bilen laddar plötsligt inte över huvud taget.

Det jag konstaterat:

*Felkod CEM-DD30. Har sökt lite och hittat denna texten efter felkoden: "Felkodsinformation CEM-DD30

Villkor
Central elektronikstyrenhet (CEM) både sänder och tar emot information via ett standardiserat seriellt kommunikationssätt - LIN (Local Interconnect Network). Om styrenheten registrerar en allvarlig störning, till exempel att LIN-kommunikationen är blockerad till styrenhet generator (ACM), sätts felkoden.

Felkoden är detekterbar då nyckeln är i tändningsläge II i minst 10 sekunder och batterispänningen är större än 10,5 V.

Obs! Vid CEM-DDxx felkoder ska inte central elektronikstyrenhet (CEM) bytas, då felkoden pekar på kortslutning av en eller flera ledare på LIN-nätet. Central elektronikstyrenhet (CEM) är den enda styrenhet som övervakar spänningsnivån på LIN-ledningarna. Central elektronikstyrenhet (CEM) är därmed den enda styrenhet som kan sätta felkoder för kortslutning av någon av ledarna till jord eller spänning. Byt inte central elektronikstyrenhet (CEM) vid LIN-fel, såvida det inte genom felsökning i VIDA har framkommit att central elektronikstyrenhet (CEM) har ett internt fel.

Ersättningsvärde
Inget.

Felorsak
Skadad generator.
Problem med spänningsmatning till generator.
Kortslutning mellan LIN-ledningar.
Avbrott på en av LIN-ledningarna.
Internt fel i annan styrenhet på samma del av LIN-nätet.

Felsymptom
Batteriet laddar ur"

*12v finns konstant på generatorns lilla kontakt mot fronten. Ska det vara så? När man startar bilen försvinner spänningen på den. Den stora pluskabeln är väldigt ärjad, och kan rimligtvis ha sämre kontakt än en ny.

Kan det vara orsaken månntro? Är det annars möjligt att kol har fastnat / laddningsregulator blivit dålig och går att byta ut?
Användarvisningsbild
av Erik Å
JagRullarInteJustNu skrev: sön 10 nov 2019, 13:26 .. Den stora pluskabeln är väldigt ärjad, och kan rimligtvis ha sämre kontakt än en ny. Kan det vara orsaken månntro? ..
Visst, börja med att fixa det billigaste och mest uppenbara :-) Kolla också att jordflätorna mellan motor och kaross samt mellan batteri och kaross är fräscha.
schema.jpg
schema.jpg (28.67 KiB) Visad 2194 gånger
Erik Å skrev:
JagRullarInteJustNu skrev: sön 10 nov 2019, 13:26 .. Den stora pluskabeln är väldigt ärjad, och kan rimligtvis ha sämre kontakt än en ny. Kan det vara orsaken månntro? ..
Visst, börja med att fixa det billigaste och mest uppenbara :-) Kolla också att jordflätorna mellan motor och kaross samt mellan batteri och kaross är fräscha.
Det kan man ju göra. Men vore ändå nice om man kunde göra någon bättre felsökning. Tänker att man kan hålla en kabel på generatorn och en på pluspolen i motorrummet vid sidan av och pröva kanske, de verkar ju vara sammankopplade om det är plusmatningen framför huvudbromscylindern enligt bifogat schema.

Den felkodar 10 sekunder efter man startat, och inte 10 sekunder efter att nyckelläget är i position II. Antar att B:1 är kopplad till C:16 på CEM på min bil då jag har en V70 T5, dvs ingen V8 eller diesel. Har inte ohmat ledningen, men det är ju som sagt 12v på den innan start, så den bör inte vara av i alla fall? Vet inte säkert vad 54/1B är, men tror det är ett kontaktstycke bara.
av stebergl
Kan svara de som läser detta att för mig var det laddregulatorn som var felaktig till min modell. Den måste ha LIN-kommunikation och någon hade köpt en generator från Biltema som var fel modell.
En Boschregulator från Mekster för några hundra löste alla problem!
av Libbe
stebergl skrev: ons 13 jan 2021, 21:29 Kan svara de som läser detta att för mig var det laddregulatorn som var felaktig till min modell. Den måste ha LIN-kommunikation och någon hade köpt en generator från Biltema som var fel modell.
En Boschregulator från Mekster för några hundra löste alla problem!

Bra att veta är också att vissa eftermarknads laddningsregulatorer har ett högre startvarvtal (turn on speed) än originalutrustningen (motorn måste varvas upp för att få laddningslampan att slockna)

Jag köpte ju min Generator på Feltema! (Dvs Eftermarknad) -Bilen funkar.....det är inte det som är problemet! Jag har mätt upp att generatorn Laddar. den är Ok
Bara det att "Lågt Batteri" kommer upp i Displayen när man startar upp bilen i garaget.........men slocknar när man drar iväg.........
av MickeM
Viktigaste Ang regulatorn är att ha rätt typ.

Till och med my -04 är en modell och fråm my-05 är en annan.
Skillnaden är signalen mellan generator och CEM. Inte fysiskt.

Modellår är det som gäller alltså.
10siffran i VIN nummret om nu verkligen är osäker, eller inte har regbevis.

Är den rörbiten svår att byta sj&[…]

Snålat på komfort och inredning

Gammal tråd men jag försöker &au[…]

Drivetrain Issue (V60 2024 T6)

After two months in the workshop, the ERAD has bee[…]