Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bluuman
I luftburken sitter 2 sdladdar, dessa suger luft. De är väldigt tunna men när man tar bort boxen(sitter fast i boxens överdel i 2 munstycken), vart skall man då sätta dessa 2? Jag är ny på detta med luftfilter så skulle gärna vilja ha hjälp. De är en 2.4 s60 sugis
Användarvisningsbild
av VolvoB20
bluuman skrev:I luftburken sitter 2 sdladdar, dessa suger luft. De är väldigt tunna men när man tar bort boxen(sitter fast i boxens överdel i 2 munstycken), vart skall man då sätta dessa 2? Jag är ny på detta med luftfilter så skulle gärna vilja ha hjälp. De är en 2.4 s60 sugis
Kom ihåg att bygga en ny större box som leder in kall luft från fronten som du sedan kan placera ditt öppna filter i.

Annars drar ditt nya öppna filter in varmluft och du får mycket lägre effekt.

Men det spelar kanske ingen roll att du tappar hk, du är kanske bara ute efter det manliga brölandet.
av bluuman
VolvoB20 skrev:
bluuman skrev:I luftburken sitter 2 sdladdar, dessa suger luft. De är väldigt tunna men när man tar bort boxen(sitter fast i boxens överdel i 2 munstycken), vart skall man då sätta dessa 2? Jag är ny på detta med luftfilter så skulle gärna vilja ha hjälp. De är en 2.4 s60 sugis
Kom ihåg att bygga en ny större box som leder in kall luft från fronten som du sedan kan placera ditt öppna filter i.

Men det spelar kanske ingen roll att du tappar hk, du är kanske bara ute efter det manliga brölandet.
Tänkte ha kvar underdelen av den gamla boxen och placera det nya i detta. Men till frågan, de 2 slangar som löper in i överdelen av boxen, hur glr jag med dessa(den ena suger in luft som, mycket smala slangar)
Användarvisningsbild
av greeeken
bluuman skrev:
VolvoB20 skrev:

Tänkte ha kvar underdelen av den gamla boxen och placera det nya i detta. Men till frågan, de 2 slangar som löper in i överdelen av boxen, hur glr jag med dessa(den ena suger in luft som, mycket smala slangar)
Under delen av boxen ska du ha kvar, det skärmar av mot varmluften
Nån ny box behöver du inte bygga.De räcker me de som finns

Dom 2 slangarna har ja varit inne hos mekarnai Haga Norra Bilia.
Dom va lite fundersamma men dom tyckte man kunde bluga igen hålen i slangarna.
Annars kan du göra som ja såg på ett Bmw forum
Fixa fram en sensor, det är ju det slangarna ä till för dom sitter på en sensor.
Koppla in sensorn o ha den så nära som möjligt dett öppna filtret
Sensorn mäter bara hur varm luften är som komme in till luft burken.
Ja pluggade igen hålen men ingen skillnad för min del.
Den drog lika mkt, för min del gick förbrukningen upp till ca 0,98 till 1 på färddatorn.
Va vet ja ja kanske hade dåligt filter, men faan vilket skönt ljud.
Användarvisningsbild
av Sparkz
I botten på luftburken har du ett spjäll som blandar kall luft framifrån och varm luft från förvärmningsslangen för att alltid ha samma temp på insugningsluften. Sensorn i locket styr det spjället med vakuum.
Med öppet filter försvinner hela den funktionen så det är ingen idé att trassla med sensorn. Plugga slangen från insuget bara.

När gasspjället fryser fast är det bara att stänga av och låta det tina...
av bluuman
Sparkz skrev:I botten på luftburken har du ett spjäll som blandar kall luft framifrån och varm luft från förvärmningsslangen för att alltid ha samma temp på insugningsluften. Sensorn i locket styr det spjället med vakuum.
Med öppet filter försvinner hela den funktionen så det är ingen idé att trassla med sensorn. Plugga slangen från insuget bara.

ok, känns endå "fel" på nått sätt att plugga igen slangar som suger in luft. Dessa två och då speciellt den ena av dessa två mycket smala slangar suger in luft nått jävulskt. De är dessa som går mellan luftboxens topp och motorn. Vill bara försökrta mig om att jag gör rätt nu. Greeeken, du har ingen bild va?
Användarvisningsbild
av greeeken
bluuman skrev:
Sparkz skrev:I botten på luftburken har du ett spjäll som blandar kall luft framifrån och varm luft från förvärmningsslangen för att alltid ha samma temp på insugningsluften. Sensorn i locket styr det spjället med vakuum.

ok, känns endå "fel" på nått sätt att plugga igen slangar som suger in luft. Dessa två och då speciellt den ena av dessa två mycket smala slangar suger in luft nått jävulskt. De är dessa som går mellan luftboxens topp och motorn. Vill bara försökrta mig om att jag gör rätt nu. Greeeken, du har ingen bild va?
Tyvärr har jag ingen bild, men du har helt rätt , det är dom 2 slangarna som går från luftboxens topp ner till motorn, den ena suger luft som en tog o den andra gör typ inget.
Det var vad mekanikerna sa iallfall att jag skulle göra vilket jag gjorde o de funkade bra. Men tog bort det förra vintern sen har ja inte orkat motera tebax det bara.
Ja kontaktade oxå http://www.samsteffansson.se/ om detta o förklarade precis som du gjort.

Ja annars får man gör en egen konstruktion, ta en rör bit döra 2 hål, montera in denna "sensor" som sitter på orginal luftboxen koppla in dom 2 slangarna o sen motera det öppna filtret efter det.
Det lär va lite pill att få det rätt.
dom sa samam sak, bara att plugga igen hålen
Användarvisningsbild
av Sparkz
Det är väldigt rätt att plugga slangar som ligger och drar tjuvluft därför att du har kopplat loss dem.
Användarvisningsbild
av eldaria
Hallå,

Ursäckta att jag väcker liv i en gammal tråd.

En kompis som har en S60 2.4 utan turbo bad mig söka och jag hittade denna tråden. :-)

Han vill gärna montera sportfilter, och jag satt och försökte översäatta til engelska så gott jag kunde, men kan inte riktigt hitta ut av vad slutresultatet var.

Han har sökt men har inte lyckats hitta ett färdigt sätt med Sportfilter av typen direkt insug, (Den runda typen). men det verkar bara finnas til turbo modellerna.
Men Greeken, du nämde att du hadde ett filter, var det den typen som dom sälger hos SAM för Turbo då?
Och hur monterar man det då?
Kort och gott, bara sätta dit och sätta igen dom 2 slangarna då?
Eller har jag missat nått?

Tack.
Brian
Användarvisningsbild
av greeeken
eldaria skrev:Hallå,

Ursäckta att jag väcker liv i en gammal tråd.

En kompis som har en S60 2.4 utan turbo bad mig söka och jag hittade denna tråden. :-)

Han vill gärna montera sportfilter, och jag satt och försökte översäatta til engelska så gott jag kunde, men kan inte riktigt hitta ut av vad slutresultatet var.

Han har sökt men har inte lyckats hitta ett färdigt sätt med Sportfilter av typen direkt insug, (Den runda typen). men det verkar bara finnas til turbo modellerna.
Men Greeken, du nämde att du hadde ett filter, var det den typen som dom sälger hos SAM för Turbo då?
Och hur monterar man det då?
Kort och gott, bara sätta dit och sätta igen dom 2 slangarna då?
Eller har jag missat nått?

Tack.
Brian
JA kör med öppet filter .
Jag har pluggat igen dom 2 slangarna helt enkelt.
Du kan även ha ett sportfilter som är som det orginala.
Låter inte lika mkt som öppet filter men iallfall.
Den bilden jag såg med öppet filter plus sensor är ganska lättatt göra vad jag vet.
Du behöver sensor . en slang eller rör oett öppet filter
Du gör hål i röret så att sensorn fästet går igenom, = 2 små hål. Sätt dit se till att limma o försegla med nått lim eller så som tål värme
I med filtret slanganra o du ä klar.

Men för enkelhetens skull plugga igne slanganra bara.

Är du helt 100 på detta? Jag slutade m[…]

Olika typer av växellådor

H har lite andra utväxlingar på ettan, […]

nackdelar med Running Boards

volvo 4.jpg

Ja det är inte helt enkelt, för det m&ar[…]