Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av SamuelH
Tjena

Har ingen spolning på bakrutan på min V70 årsmodell 2003. Den spolar finfint på vindrutan men det kommer inget där bak. När man för spaken framåt för att spola rutan går torkaren igång men inget ljud från pumpen eller spolning där bak.

Detta är vad jag har testat att göra:
Bytt spolarpump - ingen effekt
Kollat säkring - hel
Lyssnat efter ljud vid pumpen - inget ljud från pumpen, endast från motorrummet
Lossat slangen till bakrutetorkaren - kommer ingen spolarvätska

Nu till frågan: Vad kan vara fel? När jag för spaken framåt så går torkaren igång men pumpen reagerar inte, endast tickande ljud från motorrummet.
Användarvisningsbild
av jiha1968
Det tickande ljudet vill jag tro att kommer från relä FMI4, och det får endast ticka en gång vid "spolning" av bakrutan och en gång når spaken släpps .
Koppla ström och jord direkt på pumpen med en lämplig sladd från "batteriet". Spolar inte pumpen nu, så mår den inte bra... (får bytas på ny)

Om pumpen spolade ok med "direktkopplingen", återkoppla pumpens kontaktstycke:
Med Spaken i spolningsläge, mät spänning (med Voltmeter/provlampa) på pumpens pluskabel, och på jordkabeln.
(om jordkabeln har spänning på några Volt, så har den ingen koppling till chassit)
Nytta t.ex en nål till att sticka in i kabeln vid mätningen.
Är spänning och jord OK, men pumpen fortfarande död , ligger felet i kontaktstycke på kabel till pumpen.

Ingen spänning på pluskabel? ta bort relä FMI4 , byt med ett likadan relä, eller tjuvkoppla reläets brytarkopplingar med ett gem. (inte reläspolen)

Fortfarande ingen spolning? Mät spänning på gemet som nu agerar relä.
Ingen spänning? felet ligger mellan relä FMI4 och säkring B15. (gemensam säkring till spolning fram ock bak)
Spänning ok på gemet? Ta bort kontaktstycket från pumpen, mät (ohm) mellan kontaktstycket och reläet, leta upp avbrottet i kabeln mellan pump och relä.
Användarvisningsbild
av wissel
Kabelstammen vid gångjärnet till bakluckan, någon kabel som inte är OK? Där skulle jag börja men kan naturligtvis vara precis som Jiha sade i sitt inlägg,
Bakre hjullager hub 4 håls 1993 855

Hejsan, Mitt bakre högra hjulhubb har bö[…]

Åk till ÅF så ser dom vilken nyc[…]

Byta bärande balk 940

Finns verktyg att hugga loss punktsvetsar med. Jag[…]

Nix, funkar inte i AAOS, däremot i Sensus...