Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Stefan62
#1341257
Fick ett felmeddelande om att kylvätskenivån är låg och "stanna motorn".

Efter några sekunder försvann meddelandet.

Det kan nog vara så att nivån är för låg, men jag har långt till en Volvo-butik för att köpa det som anges i instruktionsboken.

Frågan är om jag kan fylla på med vatten så länge?

Vilken kylvätska ska det vara?
av S80chris
#1341274
Du kan svänga förbi närmaste OKQ8 mack och köpa en flaska färdigblandad glykol och fylla på till "max" nivån själv. Se bara till att glykolen du köper har samma färg som du har i din bil. Din bil bör ha blå glykol om det gäller en V70 2003 bensin. Du kan också fylla på med rent vatten men ju mer vatten du häller ju mer frostskydd tappar du. Fryspunkten höjs
av MickeM
#1341337
Slå INTE i vatten.
Då måste du tömma ur sedan, för att få rätt blandning.

Köp glykol på närmaste mack eller liknande, som sagt.

Strunta i färgen på glykolen, för den följer ingen standard.
Glykolen ska vara Etylen typen.
Inte Propylen.
Propylen är ovanlig, men finns.
(Mindre giftig, men ej blandbar med den bättre Etylenglykolen)

Bilen är ok att köra, men håll ett extra öga på temperaturen. Går den upp onormalt, så stanna genast och stäng av.
Du bör också undersöka om du ev har en läcka. Speciellt om det saknas mycket.

Är det "min" bara, så fyll upp till max, och ha ett extra öga på nivån emellanåt.
Användarvisningsbild
av Derank
#1341388
han får ju i max 1-2dl så han kan nog slå i cocacola om han så vill utan att det gör något
av Rådlös
#1341412
Ett litet tips om man kommer i detta nödläget: Kör kupéfläkten på högsta blås och max värme. Det kyler kylarvätskan också under förutsättning att vätskan ligger så högt att det cirkulerar i kupévärmen. Det finns nog, eller har funnits, fall där vätskan till kupéelementet är det första som inte fungerar vid låg nivå. Men vi hoppas du har bättre tur.

Och jag instämmer med MickeM. Det finns ingen gällande färgkod på glykol. Det går t.o.m. att köpa färglös glykol om man vill ha det. Man skall i stället se till att man får etylenglykol, som är den överlägset vanligaste, billigaste men supergiftig. Den andra sorten heter Propylenglykol och är dyrare, ovanligare och anses miljövänlig, men är ingen hälsodryck.
av Erik Å
#1341424
Har man en bil som läcker kylvätska så är propylenglykol att föredra, många djur inklusive hundar och katter slickar gärna i sig söt glykol från marken och är det etylenglykol så är det stor risk att de dör..
För att slippa fundera på hur många minusgrader bilen klarar när vintern kommer så fyller man lämpligen alltid på med blandning av 50% glykol, 50% vatten. Då har man alltid fullt frostskydd, inget att bekymra sig över.
Vill man slippa få kylare och värmepaket igensatta av kalkutfällningar så kan man använda batterivatten i stället för kranvatten. Det kostar några kronor mer men det kan det vara värt för att slippa bekymmer efter några år..
Använder man Volvos glykol så ska man aldrig behöva byta ut kylvätskan, den påstås ha såpass bra korrosionsskydd...
av Rådlös
#1341437
Det gäller all glykol i dagens läge att man inte behöver byta den. I serviceschemorna står det bara "Kontroll av kylarvätska". Detta innebär att vätskan inte får vara grumlig eller innehålla partiklar (rostflagor?) och att lägsta antifryspunkt är tillräcklig. Stämmer inte detta så gäller byte.
Ja, etylenglykol är giftig. En deciliter sägs räcka för att en vuxen, stark (tidigare) frisk man skall gå hädan. Så vet man att det läcker skall man ju åtgärda det så fort som möjligt. Nåja, propylenglykol……
Batterivatten kan vara dyrt. Det finns en liten genväg, kanske inte lika bra, men bättre än kranvatten eller dåligt brunnsvatten. Många villaägare och även andra har numera luftvärmepumpar eller AC-aggregat, luftavfuktare m.m. Dom producerar massor av destillerat vatten dygnet runt, året runt. Det går ju ofta att samla upp vattnet i en ren dunk för kommande behov.
Men dom flesta av oss kör ändå med kommunalt driksvatten. Det fungerar också tack vare korrosionsskyddet i glykolen.
Det var detta som man trodde förr, tog slut och förordade byte efter två år. På sätt och vis är det något lite rätt. Korrosionsskyddet (någon sorts silikat?) slutar att lägga sig på metallytorna. Men det som redan har lagt sig där ligger kvar så länge man inte "rör det". Alltså om man reparerar något i motorn och kylsystemet så att skyddsmedlet gnids bort, då får man naturligtvis återställa ordningen med ny glykol. På dagens bilar byter man inte glykol om det inte finns något skäl att göra det. Jag tror det gäller alla bilar? Och glykolen som är avsedd som frysskydd i motorfordon har haft korrosionsskydd i många år nu.
av MickeM
#1341597
Propylenglykol är inte heller någon hälsodryck för någon.
Läcker bilen så betydande, så åtgärdar man läckan.

Att efterfylla någon dl på tusentals mil är inget att bry sig i.

Ska man ha propylenglykol ska det vara ENDAST sådan i systemet.

Och sedan minnas och/eller upplysa köpare om det.
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#1341605
Blandas etylen och propylen glykol kan man inte mäta fryspunkten i en sån där kikare.
Sen har jag även hört att propylen inte ska användas i alu toppar eller alu motorer.
Samma prylar 850/v70?

Hej Är det samma elhissar och elspeglar p&ar[…]

V70 motor till 850

Okej tack för svar :-)

Kinna Filmen ( Stig Helmer story) Skickat fr&ar[…]

Byte till sommarhjul med nya däck på. […]