Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pady
Hej
Tyvärr ännu en styrväxelfråga.
Har letat men inte hittat detta fenomen beskrivet
Symptomen är liknande andras med hack och dålig återgång av ratten. Speciellt olustigt är det i rondeller.
Inget fel på rattaxelknut och ingen avtrillad flärp i styrservobehållaren.
När jag hissar upp framvagnen hörs ett gurglande ljud när jag svänger hjulen snabbt från ytterlägen. Hörs i växeln själv och känns tydligt i returledningen. Speciellt tydligt är det när man går över mittenläget
Vickar jag snabbt hjulen fram och tillbaka flertalet gånger blir oljan fylld med luft.
Jag ser inget läckage någonstans.
Visst, styrväxeln kanske måste bytas men jag blir inte klok på luften. Drar den in luft någonstans eller har någon inre ventil i växeln fastnat? Är det kavitationsbubblor som syns?
När motorn är igång får jag inte samma bubblor i tanken.
Med motorn avslagen och locket av på behållaren flödar behållaren över efter kanske fem snabba fulla utslag. Med locket på bildas ett övertryck som pyser ut när jag öppnar.
Kanske är det skit som fastnat inne i styrväxeln?
Jag har bytt olja ett par tre gånger.
Har även läst om filter i behållaren men hittar inget sådant.
Bilen är en V70 07 som gått runt 20000.

Jag vill ju som ni förstår ogärna ge mig på att byta styrväxeln så om någon känner igen symtomen - kom gärna med förslag. Om ni VET att detta är symtom på en slut styrväxel är det såklart ok att säga det med...

LÖST- styrväxeln bytt och alla problem försvann. Passade även på att byta motorfästet under motorn och bilen går betydligt mjukare nu.

Tack på förhand / Pål
Senast redigerad av 1 pady, redigerad totalt 0 gånger.
av MickeM
Om du vrider hjulen med motorn avstängd (inget oljeflöde) så kommer servohydrualkolven dra olja fram och tillbaka. Den kan då dra då in via returen, (baklängesflöde) och luft kan sugas med från behållaren.
Det luftar ut så fort det blir flöde igen.

Skriver du inte om klonkande i andra tråden. Hur mår styrlagren på fjäderbenen?
av pady
Ah, ok. Tyvärr fick jag nedslag (2:a) på besiktningen på detta fenomen.
Killen där hade aldrig hört en gurglande styrväxel innan...
Även om jag med motorn på försöker lufta systemet försvinner inte den hackiga känslan i ratten. Servot fungerar och det är lätt att svänga.
Inget som helst glapp i växeln.
Förslag på felsökning eller reparationer tas gärna emot. Skall jag fortsätta försöka lufta som vanligt?

Klonkandet hade jag glömt av att jag frågat om. Det försvann när jag bytt alla stag, leder och andra slitdelar i framvagnen pengar kunde köpa...

Fjäderbenslagret på ena sidan gnisslar lite men det känns inte på något sätt trögt. Hmmm, var så inne på gurglandet och trasig styrväxel att jag inte tänkte att lagret kunde vara boven. Besiktningsgubben sa att det ABSOLUT inte kunde orsaka mina symtom
Senast redigerad av 1 pady, redigerad totalt 0 gånger.
av MickeM
Ops, det var inte du som skrev i andra tråden. "Halvlikt" forumnamn.
Sorry.

Edit:
Nu har jag inte hört ditt "gurglande".
Men lite luftljud i slangarna blir det ofta när man vrider snabbt fram och tillbaka på upphissad bil.
Men gurglande vet jag inte om jag skulle beskriva det.
Och du fick nog undekänt på styrkänslan du beskriver. Knappast på ett "ljud" om inget symptom fanns.

Visst kan atyeväxeln vara kass.
Även pumpen, om det hugger.
Men då skulle det knappast hugga på samma ställe utan slumpvis.
Kolvringar etc b4b

Dom kom ut,skall det inte vara låsbricker ti[…]

Däckdimension Volvo v90 2025

På min gamla hade jag 17 vinter och 22 somma[…]

Har du provtryckt motorn?

460 T5 AWD

Trist att du inte kan slutföra. Hade vart kul[…]