Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Marbas
Var och besiktigade bilen (V70N) för första gången då det är en MY04 (uttagen -03). Som vanligt vid besiktningar följer jag gärna med och försöker "få ut" så mycket info om bilen som möjligt i förebyggande syfte. När han kollade på framvagnen upptäckte han glapp i främre bussningen på vänster länkarm. Först verkade han vilja ge mig en "tvåa" på glappet. Jag frågade hur glappet påverkar vägegenskaperna och han svarade med att bilen blir lite "slirig" och "sladdrig" på vägen. Detta har jag inte märkt utan tycker bilen har bra väghållning, vilket jag påpekade för honom. Han tog en liten extra sväng med bilen under provkörningen, och slutligen blev det bara en "bra att veta".

Varför skriver jag då detta? Jo, tänkte att det är lika bra att byta länkarmen nu när jag ändå hade bilen inne på verkstaden för ett annat ärende. Och då kunde de inte förstå varför besiktningsmannen hade skrivit ner glappet som "bra att veta" då det inte var något glapp. Faktiskt så kunde inte mekanikerna (pluralis då en mer erfaren mekaniker också tittade på detta) se var det var glapp, vilken bussning eller om det var vid höger eller vänster hjul. De ringde mig och frågade om jag verkligen ville byta länkarm eftersom det inte alls fanns glapp i någon bussning. Men, bilprovningen hade ju sett ett glapp sa jag. Jo, på senare tid har de fått noja på att anmärka om länkarmsbussningar, spindelleder och allt annat i hjulupphägningen fram, svarade mekanikern. Det blev inget byte...

Då till min fråga: Ska inte bilprovningen ha den kompetensen att de kan se skillnad på glapp i bussningar, om detta ska resultera i ombesiktning, bra att veta, muntlig info, eller inget alls. Nu körde jag till verkstad för att bilprovningen tyckte sig se ett glapp. Hade inte verkstaden varit observant så hade jag fått betala för bytet, helt i onödan. Tänk om det hade blivit ombesiktning? Verkstaden tycker inte den behöver bytas, men bilprovningen har ju redan sagt sitt. Då får jag betala bytet av en del som inte behöver bytas samt en ombesiktning.

Ska det vara så här? Vem kontrollerar bilprovningen? Kan man överklaga? Känns som att de kan ju göra som de vill, har de en dålig dag så kan en bilägare råka ut för onödiga utgifter...

Vill inte generalisera alla bilprovningar i landet, och jag har fått mycket tips och idéer från bilprovningen. Detta var första gången som de gjort en felaktig bedömning på något av mina fordon, men som lekman vill jag ju inte drabbas av onödiga utgifter... Å andra sidan, verkstadskillen säger ju trots allt att det senaste året har just denna typen av påpekanden från bilprovningen blivit allt vanligare, vilket får mig att bli lite "nervös"...
Användarvisningsbild
av Gizz
Råkade ut för en annan grej med bilprovningen på min förra bil en 440-94. Besiktningsmannen hittade inget fel på bilen när han gick runt den men han gick tillbaka in under bilen efter första rundan och började slå på främre balken under bilen. Efter en stund lyckades han slå ett hål i balken och underkände bilen.

Kändes väldigt onödigt. Visst det kan vara en punkt som brukar vara dålig på just 400 serien men att slå tills det blev hål tyckte jag var väl drastiskt.
av Jesper
Ähhh... det var väl inte så allvarligt... Hade en Audi 100 en gång som fick ombesiktning pga massa bussningar i framvagnen och att katalysatorn var slut.

Det tog lite för lång tid(över en månad) att få tag i en piratkat så jag fick göra en ny hel beskitning.
Då fick jag höra att dem sprillans nya bussningarna "nästan" var slut... :shock: Det var definitivt inget slarvjobb, utan såg helt ok ut.

I vilket fall gick bilen igenom ett år senare med + i kanten... :D Dessutom gick den igenom en av motormännen plustester(vad dem nu heter).

Efter det har jag lärt mig att man inte kan lita på allt vad dem säger...
Just vid tidpunkten var det lite inne att skälla på audi och dess bussningar vilket kan ha förklarat deras beteende(men ändå inte).

mvh
av cme
Besiktigade nyligen en av mina bilar, V70 2.0 -99. Var helt nöjd med den innan men fick ända 2st 2or på båda yttre styrlederna. I sig ingen större panik att byta men tar ju ändå en timme och kostar 2 hundra att ombesiktiga. Det intressanta var att besiktningsmannen sa att de tillåter "ett visst" glapp men att detta var för mycket. Den ena ledan var glapp medans den andra bra enligt verkstaden (de fattade inte varför den skulle bytas).

Ombesiktningen tog några mindre än en minut. Besiktningsmannen tittade bara. Han tog aldrig i bilen ens. Jag hade kunnat borsta av och spray de gamla lederna med svart färg så hade bilen gått igenom!

Ibland när jag vet att jag haft en dålig bussning har de överhuvudtaget inte vetat att det kan förekomma. Spridningen i kompetens och godtycke är naturligtvis stor men någon gräns borde ju finnas.

cme
Användarvisningsbild
av Bosa
Har bara en liten halvmysko erfarenhet av besiktningen, när V40:n köptes satt där ingen dragkrok. Köpte ett Volvo original avtagbart drag och var med vid monteringen, alla bultar drogs enligt moment angivna i monteringsanvisningen.

När jag sedan skulle besikta för dragkroken så hade jag med mig monteringsanvisningen och informerade besiktningsmannen att alla bultar var dragna med i monteringsanvisningen givna moment med momentnyckel. Besiktningsgubben tar sedan fram en fast nyckel, knatar ner under bilen och drar åt alla bultar till dragkroken, han tar till och med i så pass att ansiktsfärgen tenderar till att bli lite rödare. :shock:
Användarvisningsbild
av CarMan
Om man åket till en märkesverksta, så kan dom din bil & vet hur allt ska vara. bilprovningen (& även allbilsverkstäderna) kolar ju på alla bilar & man kan inte ha al kunskap om alla bilar. Främrebustningen i främrelänkarmarna på en V70N är en mjuk bustning & den ska vara mjuk.

Det är inte alla ovanligt att man får ringa till en kund o förklara att man behöver byta fler leder än vad dom fått anmärkning på från bilprovningen, alt för att man ska kunna göra framvaknsinställningen, detta uppfattas ofta som att vi försöker luras "dom har ju fått bilenn seriöst kollad av bliprovningen"

men vist händer motsatsen också, men det är inte lika vanligt, jag har vid några tillfällen fåt kontakta bilprovningen för att bilen man ska laga är felfri, eller at felet inte ska vara bedömd som en 2:a

men i det stora hala tycker jag dom släpper igenom för mycke fel, snarare än att dom hittar fel på hela saker
Användarvisningsbild
av greeeken
CarMan skrev:Om man åket till en märkesverksta, så kan dom din bil & vet hur allt ska vara. bilprovningen (& även allbilsverkstäderna) kolar ju på alla bilar & man kan inte ha al kunskap om alla bilar. Främrebustningen i främrelänkarmarna på en V70N är en mjuk bustning & den ska vara mjuk.

Det är inte alla ovanligt att man får ringa till en kund o förklara att man behöver byta fler leder än vad dom fått anmärkning på från bilprovningen, alt för att man ska kunna göra framvaknsinställningen, detta uppfattas ofta som att vi försöker luras "dom har ju fått bilenn seriöst kollad av bliprovningen"

men vist händer motsatsen också, men det är inte lika vanligt, jag har vid några tillfällen fåt kontakta bilprovningen för att bilen man ska laga är felfri, eller at felet inte ska vara bedömd som en 2:a

men i det stora hala tycker jag dom släpper igenom för mycke fel, snarare än att dom hittar fel på hela saker
Det är klart man tror att verkstan luras när man fått belien genomgången av bilprovningen. Den stora allmänheten vet ju itne att dom inte kan ALLT om alla bilar.
Se så är det självklart att märkesverkstäderna kan sina bilar bättre än andra o besiktningen.
av Kena
Bilarna ska ju hålla ihop till nästa besiktning, därför borde man få anmärkningar på sånt som är begynnande fel. Mycket kan hända på ett år eller ca 2000 mil som de flesta gasar på ett år.
av Marbas
Men mitt emellan kompetens och inkompetens står kunden. Även om den enda extra kostnaden vid en felbedömning är en ombesiktning, så är det för mycket (det tar dessutom tid att göra det). Kan jag som kund överklaga bilprovningens beslut om jag tycker att det är felaktigt? T.ex. om jag precis gjort service och verkstaden kollade extra på länkarmen men såg ingen anledning till byte, men bilprovningen å andra sidan vill se ett byte och ger mig en ombesiktning...
av Frigge
Marbas skrev:Men mitt emellan kompetens och inkompetens står kunden. Även om den enda extra kostnaden vid en felbedömning är en ombesiktning, så är det för mycket (det tar dessutom tid att göra det). Kan jag som kund överklaga bilprovningens beslut om jag tycker att det är felaktigt? T.ex. om jag precis gjort service och verkstaden kollade extra på länkarmen men såg ingen anledning till byte, men bilprovningen å andra sidan vill se ett byte och ger mig en ombesiktning...

Ja, du kan be om en omvärdering av deras jobb om du inte är nöjd.
Tyvärr händer det VÄLDIGT ofta att bilar kommer från Bilprovningen med fel som inte finns, tex bussningarna i länkarmarna. Besiktningen anser att bussningen är defekt bara för att den är mjuk, den SKA vara mjuk.
Dom kan sätta en 2:a på avgasvärden som är höga som visar sig bero på att dom inte varmkört bilen innan avläsning. Dom kan anmärka på att yttre styrleden är glapp när undre kulleden och inre styrleden är totalt slut. Detta blir oxå problem för Verkstaden då man inte kan släcka en 2:a om man inte åtgärdat den,allt bara för att Bilprovningen "missat". Har haft bilar som fått 2:a på HELT nya bromsskivor :roll: , då börjar man undra :lol:
Bensinpump till B27A 1978?

Jag håller med om att 1389447 borde vara til[…]

Såhär står det när jag googl[…]

installera dragkrok

ok, tack för det! Kollade lite mer på […]

nackdelar med Running Boards

I tillbehörsbroschyren står det fö[…]