Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av söder
Hej!
S80 04 140hk
Jag skulle vilja köra med dimljus dagtid (för att spara halvljusreflektorerna,bytte på min s70 efter 20000 mil)
Finns det någon smart lösning??
Tex.dimljus på noll(ljusvredet)istället för halvljusautomatik
(frågade verkstadschefen på jägersro i malmö han visste inte hur man stängde av halvljusautomatiken)(mjukvara skrev någon på forumet)
av Frigge
söder skrev:Hej!
S80 04 140hk
Jag skulle vilja köra med dimljus dagtid (för att spara halvljusreflektorerna,bytte på min s70 efter 20000 mil)
Finns det någon smart lösning??
Tex.dimljus på noll(ljusvredet)istället för halvljusautomatik
(frågade verkstadschefen på jägersro i malmö han visste inte hur man stängde av halvljusautomatiken)(mjukvara skrev någon på forumet)
Det finns en Parameter man via Vida kan justera för att INTE ha halvljus i Nolläge, problemet är att bilen blir svart när man aktiverar den funktionen och dimljusen fungerar inte heller. Man kan säga att det är Tyskland läge :wink: . Tyvärr har jag inte hittat en lösning så man kan ha p-ljus ocg Dimljus på UTAN att kunna glömma det på när man stänger av bilen.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
När Volvo programmerade ljusvredet måste man ju varit höga på någon halucinogen drog. Hur kan det annars vara så bakvänt gjort?

Varför finns det inte några enkla lägen som är lite logiska, tex.

0 = av
1 = parkering
2 = på
3 = automatiskt på/av
Användarvisningsbild
av CarMan
sitter dimljuset nilräkligt högt för att kuna andvändas dom dagljus?
av Marbas
Har för mig att enligt lag får man bara använda dimljusen (gäller både fram och bak) när det är nedsatt sikt. Kommer inte ihåg de exakta orden (säkerligen i kombination med kraftigt regn, dimma, snörök, osv), tanken är nog att man ska tolka det som att man <b>inte</b> får ha dimljusen på en "normal" dag.

Själv har jag inget emot att dimljus används, bara inte i kombination med halvljus när det regnar då det i princip blir åtta lampor som bländar en vid möte...
av Luthor
Dimljus får användas i dagsljus, men EJ i kombination med halvljus... I mörker skall endast halvljus användas, dimljusen skall vara släckta förutom vid nedsatt sikt (dimma, regn m.m.) då de kan användas, dock som vanligt ej i kombination med halvljus...
Användarvisningsbild
av CarMan
man får dagtid andvända dimljuset som dagljus. förutsättningen är att bilan endast har 2 ljus källor frammåt & at dessa ljus källor sitter innom godtjänt område, vilket dom flästa dimmljus inte gör då dom hamnar för långt ner
av söder
Kan man själv koppla om strömmen från halvljuset till dimljusen via ett relä eller man får felkoder då??
av söder
Så här står det på vägverkets sida om belysning
I dagsljus ska du använda halvljus, men du får även använda annat ljus. Halvljus och annat ljus får inte användas samtidigt.

Annat ljus är ljus som avges ifrån varsellykta, dimljusstrålkastare eller spänningsreducerad halvljusstrålkastare.
Användarvisningsbild
av greeeken
CarMan skrev:man får dagtid andvända dimljuset som dagljus. förutsättningen är att bilan endast har 2 ljus källor frammåt & at dessa ljus källor sitter innom godtjänt område, vilket dom flästa dimmljus inte gör då dom hamnar för långt ner
Det är precis som Carman säger.
Men ni får tycka att det är lite långsäkt , men spara på reflektorerna?
Hur starka lampor har du i??

JA annars får du nog vrida på ratten till ljusomkopplaren varje ggn du startar bilen.
Men den sliter du ju oxå på, tänk på hur många starter du gör / år.

jag slår dig med 1år 2016 köptes[…]

Hur kom du till slutsatsen att den är trasig?[…]

Identifiering Volvofälg

Min 744 GLT 16 valve hade också M46. Jag gil[…]

Var in på Volvo hemma i byn och tänkte […]