Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Nån som kan ge lite tips och råd; skruvar ibland på en XC70 enl ovan och jag har reagerat på att den behöver så höga varv på motorn för att dra effekt genom lådan. I backen från mitt hus behöver den 2,5-3000 rpm för att dra igång bilen. Som jämförelse har jag andra svenska bilar med aut och de rullar iväg med max 1500 rpm.
XC70 har gått drygt 30.000 mil. Vx lådsoljan är bytt för omkr 500 mil sedan. Jättesvårt att få ur oljestickan speciellt på varm bil pga alla slangar ovanför men vid koll på kall motor/låda så verkar det inte vara för lite olja. Det var annars min teori till varför det krävs så höga varv = låg oljenivå brukar göra att lådan slirar.
På vägen så växlar lådan mycket bra och bilen känns inte som den slirar på lådan. Men motorn är stark och det kan mycket väl vara så att den slirar på lådan utan att jag kan uppfatta det.

Nån som har erfarenheter av problem som det här och kan ge mig tips om vad jag borde göra?
Senast redigerad av 1 Bempo, redigerad totalt 0 gånger.
Min V70 varvar också på en del innan den driver just när det lutar och i låg hastighet, 2000 varv lite drygt åtminstone. I högre hastigheter drar den starkt redan vid lägre varv. Vet inte om det är ett sätt att skydda mekaniken från höga statiska vridmoment kanske?

Min har nu gått 35000 drygt men jag märker ingen skillnad mot för 7000 mil sen när jag köpte bilen och spolade lådan. Ska byta oljan igen nu snart och se om jag märker någon skillnad.
Jag vet inte vad BCT är men jag jämför med mina egna erfarenheter. Har haft Volvo och Saab och Mercedes med aut sen drygt 30 år och har i dagsläget en ny Volvo och två Saab 10 resp 15 år gamla. Ingen aut bil jag har eller har haft har krävt så pass mycket varv att komma i rullning i motlut som just den XC70 jag refererar till. Inte ens gamla 945 med 112 hk eller 900 med trestegsaut krävde lika mycket varv.

Saabarna är ”värst” men det kan bero på hög effekt och turbo som laddar direkt för gasar man dem lika mycket. som XC70’an så är gården för kort för den fart man får upp
Det låter väldigt högt om du kan varva till 3000 rpm. Jag tror att lådan borde ha en stall speed på runt 2500 rpm och det är ju vid fullt vridmoment från motorn (googlade lite snabbt men hittade inget värde). Du kan prova stall speed genom att bromsa hårt och ge full gas på D, tänk på att inte göra det längre än några sekunder eftersom allt arbete omvandlas till värme i lådan. Om den kan varva upp till 3000 rpm eller mer då kan nog inte uteslutas att det är något mekaniskt fel på konvertern eller att den slirar på växeln.
Jag får korrigera mig själv efter en mer ordentlig koll med bilen i fråga. Den börjar dra i motlutet vid 1400 varv och det får väl duga. Jag tog det riktigt lugnt och ökade gaspådraget mycket sakta och kände efter när den började rulla. Jag har nog varit för otålig förut när bilen inte dragit iväg på en gång och tryckt till mer på gasen än vad som behövts. Och strecket på varvräknaren efter 1000 är inte 2000 varv, det är 1500 varv.

Så det är väl inget fel, inte på bilen i alla fall :)

Kolla att luftförvärmningsspjälle[…]

Efter lite googlande är det så jag t&au[…]

Är det bara privatpersoner som ska pungsl&ar[…]

snö

Svarar till mig själv. Det går fort nu.[…]