Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av uffeason
Eftger att nu genomlevt 2 år med massa bekymmer genom ägande av en XC90 D5 -04, så bestämdes att utbyte skulle ske till en ny -07a.
Igår hämtades min nya bil hem. En XC90 D5 summum med allsköns options på. Första känslan var att denna bilen kändes bättre hopskruvad och allmännt förtroendegivande. Äntligen skulle man få en Volvo som kanske bara skall besöka verkstad när det är service.

Idag så tog hustrun bilen för en shoppingtur. Efter 3 mil så börjar motor och växellåda bete sig allt annat än normalt. Serv.erfordras lyser det i färddatorn och orange lampa går därfefter in rött läge.
Bil är inlämnad hos Volvohandlare som förvisso skötte sig klanderfritt genom att omgående låna ut annan bil. På måndag får de väl börja reaparera den HELT NYA bilen.

Frågan är dock; VAD ÄR DET FÖR MISERABEL KVALITET PÅ VOLVOS BILAR?

Med denna bristfälliga kvalitetssäkring från Volvos sida återstår inget annat än att se om köp kan återgå och börja kika efter annat märke.
Att köpa en bil för mer än 500 tkr som sedan lägger av efter 3 mil är inte på några sätt acceptabelt.
av caradioa
Låter för jävligt att nåt sånt inträffar nu när denna modell borde blivit av med sina barnsjukdomar vid denna ålder.
av CANBus
Ja vad säger man!!

Kanske behöver Volvo själva köra in bilen åt kunderna, låt oss säga 20.000 mil, sen kan dom leverera bilen..
Det är alltså så att ju dyrare bil man köper så håller den allstå längre?, och tvärt om då eller?

Att just din bil fått ett fel med dessa miltal, har knappast med att det är en dålig bil.
saken är den att fel kan inträffa tyvärr..

Här är det flera högre "kvalitetskärror" har även problem med både kunder och sina......bilar...men det kanske är volvo som gjort dessa exemplar, det vet jag ju inte förståss...

Fel: Köptes splitterny i Skåne hos auktoriserad ÅF. Katastrofal kvalitet: ingen värme, kraftiga bromsvibrationer i ratt och bromspedal, knappt någon kylarvätska efter service, ständiga glödlampsbyten, hjulbult rakt av vid däcksbyte + andra småfel.

Kommentar: Totalt måndagsexemplar! Verkar tyvärr inte helt ovanligt från denna s.k. "kvalitetstillverkare".

Åtgärdat, när/var: Bromsarna byttes tre gånger utan att vibrationerna avhjälptes. Värmen åtgärdades aldrig. Dåligt bemötande och sura miner. Inga svar från BMW Sverige. Gick till ARN och fick till slut lämna tillbaka eländet. Kör nu Lexus och är helnöjd!

Hehe, jaa...sura miner....inget svar av BMW Sverige...jahaja.....

Fel: "Fläkten lever sitt eget liv"

Kommentar: Fläkten i klimatautomatiken ändrar pådraget helt slumpmässigt och det går inte heller att kontrollera den i manuellt läge. Verkar vara ett standarfel på E46 av tidigare årsmodeller. Motståndet brinner av vilket gör att fläkten inte vet vilken inställning den har.

Åtgärdat, när/var: BMW Solna men BMW verkar inte vara villg att ta på sig att detta är ett generellt fel som kan ingå i någon form av godwillgaranti.

Jasså, ingen goodwill....Va fals? ..men BMW skulle ju hålla i tusen år sa dom ju...eller var det kanske en annan tysk som sa det?..hmmm

Åååh ,kolla här?
En Audi ägare...som är lite ledsen!!

Fel: Elhissen till fönstret i h-dörren fungerade bara ibland när bilen var knappt ett år. Byttes på garanti. Nu har samma fel uppstått i v-dörren. Har även tvingats byta vattenpumpen pga läkage, 5.000 mil.

Kommentar: Jag bedömer att elhissen inte flyttat den rutan sammanlagt 25 m. Om samma fel uppträder i båda dörrarna tyder det på undermålig produkt. Audikvalitet är tydligen något som finns innan man köpt bilen, därefter är det inte så mycket bevänt med den. En arbetskamrat har samma fel i sin A6:a.

Åtgärdat, när/var: Generalagenten och verkstaden i Karlskrona hänvisar till att garantin ej gäller. Jag avser att kontakta Audi i Tyskland i frågan om Audikvalitet.

Ja gör det, och hälsa från Volvo!!!!.... :lol:

Jag lider med dej om vad som hänt med din bil när den är så pass ny..förstår hur du kan känna dej, men tyvärr är det så att ibland inträffar
fel även på sprillans nya bilar..

Hoppas det löser sig bra..
Användarvisningsbild
av Ringhede
psssst

Får inte skriva så negativt här på forumet. Finns känsliga personer som inte tycker om sanningen, att vi bara gnäller när vi öppnar munnen.

mvh Roland
av uffeason
Ringhede skrev:psssst

Får inte skriva så negativt här på forumet. Finns känsliga personer som inte tycker om sanningen, att vi bara gnäller när vi öppnar munnen.

mvh Roland
Har alltid vurmat för mina Volvobilar trots småbekymmer men min XC90 var dt så mycket problem att jag fick erbjudande om att byta till en ny. Känns lite trist också när den nya börjar förhållandet på detta viset.
Att det knarrar och gnisslar kan jag köpa men när motor lägger av då har man gått över alla gränser.
Återkommer när jag vet som är fel på bilen.
av caradioa
Skicka ett grishuvud till Fredrik Arp eller Fords högre ledning så kanske du får lite respons ;)
Användarvisningsbild
av Mr H
Tråkigt att det blev fel direkt på den nya bilen!
Det är inte kul att, som bilbyggare på Volvo, läsa sådant. Men, tyvärr är jag inte förvånad över att det är mycket fel på XC90-bilarna.

När vi "körde in" den modellen i fabriken var bilen långt ifrån färdigkonstruerad. Ledningen hade bråttom att få den i produktion! Som ni vet kom ju XC90 sent bland SUVarna. En halvfärdig produkt kördes in i monteringsfabriken och Volvo slog sig för bröstet. Världens snabbaste introduktion och dessutom i full produktionstakt, sa man. Personligen tror jag faktiskt att våra kunder skiter i om det var världens snabbaste introduktion. Dom vill ha valuta för sina pengar, dvs. bra kvalitet på sin premiumbil.
Det som hände i praktiken var att man tog en helt ny bilmodell och blandade in den i den befintliga produktionen, utan att ändra takten på byggbanan, och därmed ha fyra olika bilmodeller blandade på samma line. Vi bilbyggare skulle alltså lära oss bygga en helt ny bilmodell samtidigt som vi skulle bygga dom tre redan befintliga modellerna, och detta i normal produktionstakt. En "halvfärdig" produkt och ett helt nytt arbetssätt orsakade säkerligen många kvalitetsbrister på dom första XC90-bilarna.

Därefter har man gått till en allt mer slimmad produktion i allt högre takt, alltså färre människor bygger allt fler bilar. Det senaste året har Fordägandet gjort sig allt mer märkbart i monteringsfabriken och nu är situationen i det närmaste hysterisk med en extrem toppstyrning långt ovanför fabriksgolvet. Arbetsstationerna, balanserna, är i många fall så hårt belaggda med arbete att montören helt enkelt inte hinner slänga en snabb blick på om allt blev monterat, och monterat rätt, på bilen för då blir han/hon sen till nästa bil. Ledningen har också nyligen talat om för bilbyggarna att dom inte är så duktiga på sitt jobb att dom får fortsätta att utföra alla monteringarna på sin avdelning utan max 5-6 av dom. Det gör ju knappast att bilbyggarna känner sig mer motiverade att göra det där "lilla extra" som ibland kan behövas. En lös skruv blir kvarlämnad på golvet i bilen istället för bortplockad t.ex. eller att man inte lossar en detalj en gång till för att den halvbra passningen mellan två detaljer istället ska bli perfekt.

Fortsätter ledningen att envisas med att klämma åt och nedvärdera sina bilbyggare och deras närmaste chefer istället för att ge dom förtroende, lyssna på deras synpunkter, kunskaper och lösningar på kända problem samt att ge dom förutsättningar för att kunna utföra ett bra arbete, så är det nog tyvärr bara en tidsfråga innan det går riktigt åt skogen. Det bästa som kan hända är att våra kunder som får problem med sina nya bilar ställer krav på Volvo-ledningen att dom ger sin personal möjlighet att göra ett bra jobb och därmed höja bilarnas kvalitet. För det är ju som vårt huvudskyddsombud sa i en intervju i en interntidning, "ingen fordonstillverkare har krympt sig till storhet".

Med 19 års erfarenhet från monteringsfabriken gör det ont ända in i själen att se hur illa det är med just bilarnas kvalitet. Att se bilbyggare och chefer på olika nivåer som är på gränsen till sammanbrott på grund av arbetsklimatet. Speciellt när man var med om den otroliga kraftansträngning företaget gjorde i början av 90-talet för att få rätsida på just kvalitén. Vi fick faktiskt pris som en av världens bästa monteringsfabriker en gång i tiden. Då slog sig ledningen tydligen till ro. Nu är vi bland dom bästa, nu kan vi slappna av, tycktes man resonera. Resultatet ser vi idag.

För mig personligen har det gamla slitna uttrycket "Det kostar att ligga på topp" fått en tydlig innebörd.

Det här jag skrivit nu lindrar knappast din irritation över felet på den nya bilen, men det var heller inte min mening. Jag ville bara ge en liten "inside information" om hur det är ställt i den verksamhet där din bil fötts. Jag hoppas att det inte är något allvarligt fel och att du sedan i fortsättningen får en bil som är snäll mot dig.
Användarvisningsbild
av A80TD
Intressant läsning, Magnus. Tack för inlägget.
Tråkigt att höra hur det går utför med arbetsklimatet. Det känns som att det var bättre förr innan Ford och GM tog över, i det avseendet.
Har själv jobbat i Saabs motorfabrik för länge sedan. Därför tycker jag alltid att det är roligt att höra ifrån andra bilbyggare.
av mojja
VOLVO KAN INTE KALLA SIG PREMIUM LÄNGRE..

Detta e katastrof minst sagt xc90n ska ju räknas som volvos flaggskepp o det e bara skit med bilen.

har själv en s40 07 o polaren en s60 07a o bägge bilarna e bara skit problem med gnissel o asa missljud.

Turbobyten bromskivor och andra vitala delar..

Ska tilläggas att bilarna gått knappa 1000 mil. Aldrig mer volvo för varken kompisen eller mig elller någon i våran bekantskaps krets.
av Marbas
Jag trivs jättebra med min V70N D5 MY04... Det kanske är ett lördagsexemplar då...
Hundgrindar v70n

Hej. Jag söker Volvo original fästen til[…]

Köra EX90 med släp

Hej! Är det någon som har erfarenhet a[…]

Vilken ratt? 240

Hej på er. Har en VOLVO 245-833 GL 1993. Nu […]

Hej Jag behöver byta ut mina 21" frikt[…]