Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Teletha
Tänkte köpa ett nytt kolfilter men det verkar finnas 2 fack? Är det för ett kolfilter och sedan ett vanligt filter? Ska jag köpa 2 st filter enl. nedan?

https://vparts.se/se/kupefilter-aktivt- ... -xc90.html
https://vparts.se/se/kupefilter-till-vo ... -xc90.html

Edit: verkar vara för någon typ av pappersfilter som är mycket smalare som ska sitta närmast torpedväggen.
Senast redigerad av 1 Teletha, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Teletha
hade varit trevligt med 2 filter så kolfiltret inte fick så mycket skit i sig men gissar på ett fläktarna inte kan flytta så mycket luft genom dom om det var 2 st
Användarvisningsbild
av SBergdahl
Byt oftare bara. De kostar ju inte direkt något om man köper på nätet. De sätter ju aldrig igen ändå om man inte väntar extremt länge och för kolets del kvittar det nog eftersom det ändå inte är där för att fånga upp den grova smutsen.
Användarvisningsbild
av Teletha
Tänkte ha pappers versionen som tar upp grova smutsen och sedan kolfiltret för partiklar.

Frågan är om vparts kolfilter är lika bra som bosch filtret som är HEPA certifierad. Hur ofta bör man byta, varje år?
av MickeM
Du ska INTE ha två filter. Det bromsar för mycket luftflöde och ett är fullt tillräckligt.
av glock40sw
Tidigare hade Volvo 2 olika filter i alla fall för min bil XC90 , en tjockare för bilar med luftkvalitets system och en tunnare för andra ,enligt Volvo ÅF.
Efter några år sedan lagerför de bara den tjockare.
av MickeM
glock40sw skrev: tis 09 jul 2019, 06:31 Tidigare hade Volvo 2 olika filter i alla fall för min bil XC90 , en tjockare för bilar med luftkvalitets system och en tunnare för andra ,enligt Volvo ÅF.
Efter några år sedan lagerför de bara den tjockare.
Jo, du har två ALTERNATIV på kupefitret för S60/V70/S80 och Xc90.
Men det ska inte vara ett tjockt kolfilter och ett tunt pappersfilter i SAMTIDIGT.
serviceavtal

serviceavtal lönsamt eller ej? 500kr m&arin[…]

Kolvringar etc b4b

Där blir alltid en "kant" (vän[…]

Bensinpriser v2

Uh-oh.. Iran stänger Hormozsundet. 20% av v&a[…]

Service Peugeot 107

Köpte en amerikansk (Thinkdiag) som är b[…]