Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tjenare!

Har missljud från växellådan eller transmissionen på bilen, är bara när bilen är i rörelse och framförallt när jag motorbromsar. Men misstänker också dubbelmass svänghjulet.

Missljudet uppstår alltså när:
Jag motorbromsar med växel i och kopplingen uppe, då är det som värst och det skramlar/tickar rejält
Samt när jag rullar i 40km/h och mer med växel i och kopplingen nere
Samt när jag har friläge i och koppling uppe.

Alltså kommer inget missljud så länge bilen står stilla, borde det bara växellådan/transmission då eller kan det fortfarande vara svänghjulet? Missljudet ökar eller minskar i takt med bilens hastighet.

Tacksam för svar!

Hälsningar Niclas
Svänghjulet brukar leva om värst stillastående på tomgång, eller när det går väldigt lätt rullande.
Kanske främst övergången mellan motorbroms och drag.
Metalliskt bankande/knackande/rasslande.
Är den tyst på tomgång så tvivlar jag.
Att det följer hastigheten och inte motorvarvet går att jag tvivlar än mer.

Din beskrivning låter lite som stödlager till höger drivaxeln, stödlager till kardanen eller vinkelväxeln.
Vinkelväxeln brukar främst morra/durra.
Ljud främst framifrån, men lite svårt att placera.

Stödlager/upphängning brukar låta värst när man svänger och gasar så bakhjulsdriften går i rejält. Och det mitt under bilen.

Nån damask sönder på cvknutarna på kardanen?

Motorfästen?
Bakdiff fäste?
Hej!

Ja precis den är helt tyst stillastående så måste vara transmissionen. Den har också ett vinande ljud på vissa växlar vid gaspådrag men inget märkvärdigt. Ner med lådan blir det iaf, kanske går att hitta felet men tror jag sätter dit en begagnad.

Nej det är specifikt ljud från växellådan. Inget ljud när jag svänger så tror inte på drivaxlarna. Men dom måste ju ändå ner till en början iallafall så man kan ju ta en Kik på dem iallafall!

Tack för svar!

Rotinger GRAPHITE LINE bara för att de har c[…]

Bensinpriser v2

ibland går det , ibland går det ner, p[…]

serviceavtal

serviceavtal lönsamt eller ej? 500kr m&arin[…]

Kolvringar etc b4b

Där blir alltid en "kant" (vän[…]