Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Govert66
Jag har en V70 2007 med (förmodligen) en trasig ECU, dom jag vill byta med en begagnad från skroten.

Jag förstår att data från min trasiga motorstyrdon ska klonas till en andra begagnad innan den ska funka, men nu hittade jag en ECU komplett med två nycklar och lås/immobiliser!

Går det att byta grejerna utan programmering, eller åker jag då i andra problem?
av MickeM
Kommer troligen inte lira i can-nätet.
Nyckelkoderna ligger i CEM också.
Eller var det endast i CEM.....
av Govert66
Kan nycklarna inte programmeras på nytt i CEM? Hur går det annars om men tappar både nycklar?
av SubMarine
Okej har dessvärre sämre koll på Denso-systemen (sugmotor) än Bosch ME7 (turbo). Oavsett så är nog den smidigaste lösningen att klona din nuvarande ECU. Färre variabler som kan strula då. Finns firmor som sysslar med sånt och om du är lite händig på datorer så kan du nog göra det själv efter lite efterforskning på nätet.
av Govert66
Ja tack, det ska jag göra nu, jag köpte en begagnad ECU på ebay och hittade en bilelektronik firma i Karlstad som kan klona min trasiga ECU.

Tack för hjälpen!

Nu är det hög tid för mig att byta […]

Bensinpriser v2

ibland går det , ibland går det ner, p[…]

serviceavtal

serviceavtal lönsamt eller ej? 500kr m&arin[…]

Kolvringar etc b4b

Där blir alltid en "kant" (vän[…]