Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Phiplex
Vår S80 från -01 tappade vid normal stadskörning plötsligt all kraft och oavsett gaspådrag kunde den endast köras i ca 5 km/h. Lyckades köra så här hem ca 1 km. Lät bilen stå i garaget ca 1 dygn och skulle då undersöka närmare vad som kunde vara orsaken. Då startar bilen och fungerar igen som vanligt.

Känns dock oroligt nu att bara fortsätta köra som om inget hänt - kanske det kommer tillbaka?

Vad kan tänkas vara orsaken??
Användarvisningsbild
av Phiplex
Är det möjligt ? Kan verkligen batteriet påverka motorkraften (och hastigheten)?

Det slog mig förresten att batteriet är bytt ganska nyligen (i år), visserligen till ett mindre än det som satt där förut, men det nya skulle vara standardstorlek sades det.
Användarvisningsbild
av St3amer
Nåt liknande hände min T6 -01 när den bara var ett par år gammal, farsan körde den och meddelandet "reducerad motorkapacitet" eller nåt kom upp. Som tur var så var han utanför Volvoverkstad i Göteborg, och dom konstaterade att den bara behövde en mjukvaruuppdatering vilket gjordes på någon minut. Minns inte exakt varför det spontant kom upp dock.

Nu är det hög tid för mig att byta […]

Bensinpriser v2

ibland går det , ibland går det ner, p[…]

serviceavtal

serviceavtal lönsamt eller ej? 500kr m&arin[…]

Kolvringar etc b4b

Där blir alltid en "kant" (vän[…]