Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av vibbe
Hej hej..
Som ni alla förstår så gäller det min gamla S60 2,5T -04..
Dörrfönstret vid chaffören beteer sig en smula märkligt..
Nedår funkar allt fint..
Men när jag skall ta upp rutan och trycker upp knappen för fullt så går rutan upp OCH sedan går den ned ca 1,5 cm...
Kör jag upp rutat i "första" läget på knappen så fungerar det som det skall..
Vida hittar inget fel..
Rutan har fryst fast några ggr och jag har bytt x antal "glidskor" som har gått sönder pga frusen ruta..
Vet ni vad som kan hänt ??
Om länkens anvisningar ej fungerar, prova följande som fungerar på min S80:
Hitta säkringen till vänster dörr, säkringscentral vid kortsida av instrumentbrädan. På S80 är det säkring 5 eller 6.
1 Tändning till och kör nedåt, medan rutan kör och är ca halvvägs, ryck ut säkringen så att rutan stannar.
2 Slå ifrån tändning och sätt åter tillbaks säkringen.
3 Slå till tändning.
4 Håll knappen och kör uppåt tills rutan är i topp, fortsätt att hålla knappen ytterligare minst 10 sekunder.

Fixat och klart, nu har rutan lärt sig "hemmaläge"
Vibbe, du kanske funderar på varför du skall använda Vida eller rycka säkringar. Sidorutan drivs av en motor, och i den motorn sitter även en pulsgivare, vars pulser går till bilens elektronik. Motorn kör och elektroniken vet rutans läge genom pulsräkning. I ditt fall har elektroniken fått för sig att hemmaläge är 1,5 cm ner, och därför måste elektroniken kalibreras mot verkligt läge. Det kan utföras med Vida, eller genom att rycka säkring under gång och därefter ge en ny information om hemmaläge.
LaRy skrev:Om länkens anvisningar ej fungerar, prova följande som fungerar på min S80:
Hitta säkringen till vänster dörr, säkringscentral vid kortsida av instrumentbrädan. På S80 är det säkring 5 eller 6.
1 Tändning till och kör nedåt, medan rutan kör och är ca halvvägs, ryck ut säkringen så att rutan stannar.
2 Slå ifrån tändning och sätt åter tillbaks säkringen.
3 Slå till tändning.
4 Håll knappen och kör uppåt tills rutan är i topp, fortsätt att hålla knappen ytterligare minst 10 sekunder.

Fixat och klart, nu har rutan lärt sig "hemmaläge"
Fungerade ypperligt på min V70N. Har provat alla andra tips utan att det fungerat men nu ville det sig. Tack för tipset.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

izzmokula, kul att höra att det även fungerar på V70N. Lösningens bakgrund är lite speciell: Det här tipset hittade jag på ett amerikanskt Volvo-forum. Det var en Volvoägare från Texas som kom med denna enkla lösning. Innan dess hade jag betalt Volvo för att fixa det med Vida, vilket faktiskt tar längre tid och kostar mer,,,,,,,

Nu är det hög tid för mig att byta […]

Bensinpriser v2

ibland går det , ibland går det ner, p[…]

serviceavtal

serviceavtal lönsamt eller ej? 500kr m&arin[…]

Kolvringar etc b4b

Där blir alltid en "kant" (vän[…]