Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tänkte installera telefonladdare dolt bakom instrumentpanelen. Tänkte efter tips här på forumet använda mig av grenkablage 9204981, men det hade utgått. Inte helt säker på att det hade funkat till en XC90 heller.

Hur ska jag göra? Finns det någon bra ström att stjäla bakom stereon?

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Borde väl gå att tjuva in sig med flatstift på befintligt 12v uttags baksida och dra kabeln bakom
evertsson skrev:Är det så enkelt? Verkar ibland som att man måste vara försiktig för att inte störa ut känslig elektronik i bilen. Men det gäller kanske inte 12v-uttagen?

Laddar väl den via 12v uttaget annars så :) Sen kan man tjuva in sig i säkringsboxen med. Ska finnas färdiga kopplingar som ser ut som en säkring men har en liten kabel från sig, minns inte vad de heter och har aldrig testat de. Men de är poppis i te.x USA när folk kopplar in dashcams bl.a

Vill man kan man ju säkra upp med extra säkringshållare på sin insats ;-)
Andreas12 skrev:Vet inte hur du vill den ska fungera men löda in min på kablarna till tändareuttaget.
Klumpen ligger bakom panelen o kabelen går snyggt ut.
Detta är en v70 men ingen skillnad där.
Funkar bara när tändningen är till på gott o ont.
Jo, det är så jag vill att det ska funka. Endast när tändningen är till, så att ett glömt tillbehör inte ligger och drar ström.

Kom på mig själv med att undra, på kablage till cigguttaget, brukar de väl vara en svart och en röd kabel, röd är väl alltid plus?

Men som bilden nedan, är det plus ute på piggen eller på sidorna?
shopping.jpeg
shopping.jpeg (4.58 KiB) Visad 876 gånger
Glöm alla tattarkopplingar ,din bil XC 90 -07 ska ha en 4-polig ,grå kontakt ,avsedda just för extrautrustning. Fast om du har fabriksmonterat RTI ,så kan den varit redan reserverade .Du hittar den under instrumentbrädan från förarsidan, och om du inte lyckas finns en bra alternativ ,mini flatsäkringshållare med uttag t.e.x från Biltema. Art.nr 35-6007
glock40sw skrev:Glöm alla tattarkopplingar ,din bil XC 90 -07 ska ha en 4-polig ,grå kontakt ,avsedda just för extrautrustning. Fast om du har fabriksmonterat RTI ,så kan den varit redan reserverade .Du hittar den under instrumentbrädan från förarsidan, och om du inte lyckas finns en bra alternativ ,mini flatsäkringshållare med uttag t.e.x från Biltema. Art.nr 35-6007
Intressant! Måste man demontera instrumentbrädan för att hitta den?

Rotinger GRAPHITE LINE bara för att de har c[…]

Bensinpriser v2

ibland går det , ibland går det ner, p[…]

serviceavtal

serviceavtal lönsamt eller ej? 500kr m&arin[…]

Kolvringar etc b4b

Där blir alltid en "kant" (vän[…]