Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av SeEmSi
Vi har barn som tävlar i utförsåkning så det blir ett himla bilande på vintern runt om i sverige för tävlingar och läger. Funderar nu på att skaffa en bättre vinterbil och har tittat på XC70. Vi tittar på begagnad typ -05 eller nyare.

Något speciellt vi ska kontrollera och titta efter när vi kollar på dessa? Jag är ganska oteknisk när det gäller bilar och allt runt omkring. Är det hyffsat säkert att köpa en nyare begagnad av en privatperson?

Är det några stora skillnader mellan årsmodell 2005, 2006 och 2007?

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
av xandu
tycker jag iaf. faceliften kom 2004 eller? efter det hade man inte större problem med modellen. den och v70 har varit med i många år och man kan säga att barnsjukdomarna är borta. nästa år kommer ersättaren som är också botad. S80 fick ta smällen.
mitt råd är att köpa den.
Användarvisningsbild
av Loner
MY2005 är faceliftad, 2007 kom ytterligare en facelift, blinkers i backspeglar t.ex.

2005/2006 skiljer knappt nått synbart.

/L
av jbl
På 2005 får man se upp med läckage ifrån vinkelväxeln. Därefter är det en förbättrad variant. Men är det läck och du handlar från Volvo firma så byter dom ut den. Kolla så att du har drivning på alla fyra. Perfekt nu med snö.
Lyssna efter klonk, mest troligt finns det inte på så ny bil. Men man bör göra grundlig koll. Kränghämmar stagena är en förbrukningsvara. Dom är inte dyra så det är ingen större affär pga detta. Stagena ska vara förbättrade.

Bromsa hårt ifrån 120km/h eller högre fart, inga vibrationer ska finnas endera fram eller bak.

Kolla så att handbromsen funkar som tänkt. Lås den och lägg ur, backa bilen och kör framåt. Inga konstiga ljud ska uppstå. Upprepa detta några gånger. Du kan även prova att dra i handbromsen i låg fart tills bilen stannar. Upprepa med att backa samt köra framåt. Volvo har problem med att limmet släpper pga korrision.
Bytte handbromsbackar på min XC70-03 nyligen vid 5900mil. Det hade släppt helt på ena sidan och hade börjat släppa på andra sidan.

Sväng kraftigt med bilen, inga ljud ska uppstå. Tänker på hjullager.

Om automat se till att bilen växlar bra samt kolla färgen på oljan.

Om manuel kontrollera att back samt ettan går lätt i efter start av bilen.

Annars så är det en mycket bra bil och jag är helnöjd med min. Men man bör vara nogrann så att du slipper extra kostnader. Framför allt om du köper bilen från en icke Volvo handlare samt privat.
Användarvisningsbild
av cycler
Stendum fråga?

Om nu limmet släpper på dessa..hur kollar jag handbromsbackarna?

Skruva av hjulet och titta??

Eller bara kolla bromsverken och om det är ojämt byta?

har för mig att det alltid är vänster bak som låser sig om man drar för hårt/har för hög hastighet

/C
av jbl
Har man typ klonk ljud efter du lägger ur handbromsen och backar för att sedan köra framåt så beror det troligen på delvis eller släppt handbromsback.

Jag hade inget ljud utan jag tänkte att det var dags för lite broms service samt att det var säkrast att byta handbromsbackarna i förebyggande syfte. Det var ju inte helt släppt men det hade troligen inte tagit så lång tid innan det hade släppt helt.

Jobbet är inte svårt om man har en lämplig tång för fixeringsfjädrarna. Jag hade inte en tillräckligt liten tång och det var lite strul då med att få fast det.

Det där med låsningen av handbromsen så är det likadant för mig att ena hjulet låser lättare Men har för mig att det är höger för mig. Men den gick igenom sin första besiktning.
Användarvisningsbild
av cycler
Min gick också igenom...kanske inte är så farligt..

Prövade att bromsa lite med den och den verkar ta bra och jämnt...

Får se om man kan göra något när man skiftar sulor...

Är väl snart dags får oss här nere....:)

*Tittar ut på snöhögarna på gatan*

:D
/C
av SeEmSi
Tack för svaren men det blev en ny från Bilia i stället.

Ska du bara ha den i ett par år ta vilken Go[…]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Varför inte en XPENG G6 Performance? Extra a[…]

Köpråd V60 Recarge

Jag köpte mig en V60 2021 för ca 2 m&ari[…]

Visa din semesterbil(d)

@fjohan82 , Låter förträffligt […]