Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bobolgob
Alldeles strax har vi 20 års jubileum för de första årgångarna av V70N. En 20 år gammal bil kan med rätta ses som gammal, men eftersom det är Volvo brukar det ju som känt finnas många rullande 20+ bilar ändå. 20 årsdagen för en Bi-fuel V70N är dock något speciellt, det är då gas-systemet nått sitt bäst före datum, och som direkt konsekvens av detta har andra bilar med dessa gas-system skrotats, eller fått gas-systemet igenpluggat.
Nu undrar jag, som V70N älskare samt inbiten biogas-supporter, ifall det kommer finnas möjlighet till att byta ut gas-systemet mot ett nytt likadant, när det nu även är dags för V70Ns gas-system att fylla 20.
Jag är fullt medveten om att det kommer vara mycket smartare för mig ekonomiskt sett att plugga igen/skrota och köpa något nytt med biogas, men jag bryr mig ärligt talat inte, jag vill ha V70N och biogas.

Undrar också om någon håller med, eller om jag är ensam i mina tankar.
av Rådlös
Jag antar att du har läst Trafikverkets beslut och regler: https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... r/gastank/

I första hand är det ju Transportstyrelsens regler som gäller. Vad man än gör så kostar det ju mycket pengar. Antingen i nyinstallationer, konverteringar till bensinbil eller att skrota en fullt fungerande bil. I det senare fallet förlorar man ju ett kapital (om bilen fungerar bra) Men om du framhärdar och vill behålla din bil så tala med en certifierad verkstad om vad det kostar i slutändan att förnya installationen. Och kom ihåg hela tiden att det enbart är certifierade verkstäder som får göra något. Om du låter göra om den till en bensinbil blir det en registreringsbesiktning som gäller. Det blir ju i princip en ny bil, enligt byråkratin. Om jag har förstått logiken rätt, så kan du inte själv skrota bilen. I alla fall inte dom delar som ingår i gasinstallationen. Dom måste ha "tagits om hand" av en certifierad verkstad först.
Då och då har det varit lite debatter i media om detta, men vad jag minns har det inte kommit fram någon bra lösning.
av Bjumpe
Hej!
Jag har fått ett problem med min biogasbil. Helt plötsligt så har jag bara tillgång till en av mina tre gastankar. Redan efter sju mil säger bilen att gasen är slut och går över på att köra på bensin.
När jag tankar går det ner ca 5-6 kilo gas trots att om den vore tom på riktigt så borde det gå ner 18-19 kilo gas i tankarna.
Detta började efter att jag blev tvungen att panikbromsa här om dagen då jag hastigt minskade från 110 till nästan noll. Jag tycker det skulle vara konstigt om det skulle kunna påverka och stänga av två utav tre gastankar. Men det är det enda jag vet har hänt just innan den slutade fungera.
Har någon upplevt något liknande och hur fixade ni det?

@fjohan82 , Du kör vidare något å[…]

Bensinpriser v2

@Derank , Drivmedel, mjölkpriset samt rä[…]

Standby S09 sirenförstärkare

Baserat på bilden av adapterkabeln för […]

Ingen internetanslutning via SIM

Tack för svar, bilen skall in på servic[…]