Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av svorsk1
Har en trimmad s60t5 2001. Ca 400hk. Tanken var att ta motor och shassi från den och sätta på en s60 2.0t-03.
Detta motorbyte var kanske lite optimistiskplanerat och struntar nog i det.
Men motorn i 2.0 skal chippas.
Kan jag ta tturbo, kanske grenrör, bsr 3 tum avgassystemmed racecat och downpipe från t5?
Passar det öppna luftfilterboxen från t5?
Och vill detta göra nått positivt? Har oxå gröna spridare om det hjälper🤠
Du kan väl i grunden ta så mycket du vill från den ena motorn. Ett förslag är dock att nöja dig med avgassys och ev filterboxen om den passar.
Minns jag inte helt fel så är väl 2.0t den där export varianten med lätt trycks turbo på 180hk (?). Den har sannolikt helt andra kolvar, stakar, foder etc mot vad motorn du vill ta grejer i från har.
Troligtvis kommer du inte heller kunna "chipa" den med dom grejer du vill plocka över utan måste göra en mappning då jag inte tror att firmor sitter på någon färdig lösning för det du tänker dig (kanske finns färdig programvara för dp+avgas+filter).
Slänger man över turbo, dp, spridare m.m så tror jag risken är stor att man rostar den motorn om man inte får till en väldigt bra mapp.
Attans då 🤨 planen var å fixa nått kul som grabben kunde övningsköra i. Men så länge det låter så😄
Är denna t5 motor nått att sälja? Ca 400 hk enligt förra ägare, går riktigt fint. Men klar för en riktig service.
Tror det sitter en tuffare koppling i oxå. Prisnivå ca?
SnurreSprätt skrev:Minns jag inte helt fel så är väl 2.0t den där export varianten med lätt trycks turbo på 180hk (?). Den har sannolikt helt andra kolvar, stakar, foder etc mot vad motorn du vill ta grejer i från har.
Det är samma block och foder. Kolvar och vevaxel skiljer p.g.a kortare slaglängd.
svorsk1 skrev:Attans då 🤨 planen var å fixa nått kul som grabben kunde övningsköra i. Men så länge det låter så😄
Är denna t5 motor nått att sälja? Ca 400 hk enligt förra ägare, går riktigt fint. Men klar för en riktig service.
Tror det sitter en tuffare koppling i oxå. Prisnivå ca?
Men varför ens flytta motor emellan bilarna? Att sälja en motor som förra ägaren säger har ditt eller datt kan vara knepigt. Om man inte vet vad det sitter för grejer i och på den så brukar dem inte värderas högt. Så frågan blir ju vad som är gjort åt den exakt?
Tidigare ägare menar att han har massa papper och kvitton på motorn, dessa ligger i en påse nånstans. Köpte bilen i julas och har väntat på papper sedan dess🤨 har känt honom i 20 år och jag vet att papper kommer nånn gång när han hittar dom. Motorn har blivit bygt av nått som heter skandinaviskt rallyteam eller nått sånt. Han har fått uppgett underkant av 400 hk. Sitter ett autotechmärke på motorn. Det, bsr avgas med dp och filterbox får mig att tro autotech steg 2 ish.
Autotech har upphört så inget svar där.
Eftersom han kompisen inte är så lätt att få tag på så fick jag tag i en 2.0 billigt. Tänkte det bara var att kasta över denna motor i den🤭🤪
Ser nu ut som jag bara flyttar över chassi och fälgar, avgas etc.
Vakuumslang

Tja, googlat hur mycket som helst för att hit[…]

Jag har inte köpt vare sig skivor eller bel&a[…]

För mindre hund. Hög kvalitet och i nysk[…]

Bensinpriser v2

ibland går det , ibland går det ner, p[…]