Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Anette62
Har motorvärmare som är inkopplad i efterhand av en mekaniker.
Nu under vintern så har bilen varit mer trögstartad när motorvärmaren varit på några timmar än när motorn varit helt kall !! Vad kan det vara som gör att det blir så ? Bilen startar alltid snällt för övrigt.
av Anette62
Och idag var den tjurig att starta trots att jag inte haft värme på, varmt ute !! Är det dags att byta tändstift eller något sådant ?? Snart dax för en liten service ;-)
av Rådlös
Service skadar aldrig och skall göras regelbundet!
Det finns två typer av motorvärmare, elektriska och bränsledrivna. Vilken typ av värmare har du?
En elektrisk motorvärmare, om den är av någorlunda modern typ och avpassad till just din biltyp, värmer bara motorn till en måttlig värme. (Lagom varmt, men inte hett) Ungefär som om du startar en varm högsommardag. Har du startsvårigheter då också?
En bränsledriven värmare kan värma upp motorn och bilen till nära nog, bastuvärme. Det förekommer termostatstyrda bränslevärmare också, men det är nog lite beroende på värmartyp. Vet du vilken typ av bränslevärmare det är, fabrikat och eventuellt typ?
av Anette62
Rådlös skrev: tor 25 apr 2019, 07:31 Service skadar aldrig och skall göras regelbundet!
Det finns två typer av motorvärmare, elektriska och bränsledrivna. Vilken typ av värmare har du?
En elektrisk motorvärmare, om den är av någorlunda modern typ och avpassad till just din biltyp, värmer bara motorn till en måttlig värme. (Lagom varmt, men inte hett) Ungefär som om du startar en varm högsommardag. Har du startsvårigheter då också?
En bränsledriven värmare kan värma upp motorn och bilen till nära nog, bastuvärme. Det förekommer termostatstyrda bränslevärmare också, men det är nog lite beroende på värmartyp. Vet du vilken typ av bränslevärmare det är, fabrikat och eventuellt typ?
Jag har en elektrisk motorvärmare. Och att den bara gör motorn halvvarm vet jag, mitt problem är ju att den startar segt när värmaren varit på några timmar. Och nu upptäckte jag ju igår att den var tjurig trots att motorvärmaren inte använts på ett tag när det varit så varmt. Det får bli en service, med byte av tändstift, verkar vara en vanlig orsak till att bilar blir mer svårstartade.
Användarvisningsbild
av Micce1980
Det innebär väl oftast att motorn är "sur", fått för mycket bränsle, det kan hända om man te.x kör en kort sträcka. Tänkte att det kanske är så enkelt att det var detta ;-)
av Anette62
Nej det tror jag inte. Jag åker för det mesta 5-6 mil innan jag är framme. Dessutom är bilen magiskt bränslesnål :-)
Tempgivaren kan det vara sa en annan här på forumet. Jag vet inte ett jota om sådana, någon som kan tala om: var köper man, är det svårt att byta m.m :-/

Jag har inte köpt vare sig skivor eller bel&a[…]

Bensinpriser v2

ibland går det , ibland går det ner, p[…]

serviceavtal

serviceavtal lönsamt eller ej? 500kr m&arin[…]

Kolvringar etc b4b

Där blir alltid en "kant" (vän[…]