Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hannes33
Hej,
Jag skulle vilja byta fälgar på min V70N D5 185hp.
Jag hade ett par orginal volvo de var skeva så jag googlade lite och hittade sidor som sa att bland de bästa fälgarna man kunde köpa som inte skulle skeva ur var ett märke som hette Ronal. Jag köpte ett set och är inte helt nöjd. Nog skevar de inte ut men det är nog på grund av tjockleken på godset och därmed vikten. Vikten gör att komforten blir lidande. Ofjädrad vikt är inte att leka med enligt mig. Nu letar jag efter 16 tum alu-fälgar som är lätta och tåliga och om det finns även snygga, tänkt att de skulle vara silver då bilen är det.
En fråga som rör detta, vet någon någon sida på nätet där man hittar information om fälgars vikt?
Tacksam för förslag
Nu är inte jag någon fälgexpert så, men Ronal är väl ungefär som alla andra normal märken inom fälgar - vanliga gjutna alu gods och inte nått över special så.
Ska du åt lägre ofjädrad vikt och extrem hårdhet så får du börja titta på fälgar som ex: O.Z, SSR, Enkei, Volk, Japan Racing med flera lite mer exotiskare fälgar som är gjutna, legerade och pressade på annat sätt än dom vanligaste.
När du skriver "skevar ur", menar du att fälgen enbart pga bilen i fråga och ingen misshandel blir skeva och hamnar i obalans pga det?

Finns flertalet sidor som listar fälgars vikter, dock så ska man nog ta dessa vikter med lite +/- då en del av dessa vikter är angivna med kopior, vägda på våg som kanske inte är helt hundra, en del med både däck och fälg m.m.
Har för mig Rejsa har/hade någon sån lista på sitt forum (?).
Användarvisningsbild
av fjohan82
Varför inte köpa en originalfälg?
Finns i överflöd på Blocket och Bildelsbasen...
Vakuumslang

Tja, googlat hur mycket som helst för att hit[…]

Jag har inte köpt vare sig skivor eller bel&a[…]

För mindre hund. Hög kvalitet och i nysk[…]

Bensinpriser v2

ibland går det , ibland går det ner, p[…]