Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av svåke
Har just köpt en S80 automat märkte redan första dagen att lådan växlade konstigt ibaland om jag kör 70-80 kmt och saktar in till ca: 40 kmt och trampar ner gasen för att öka hastigheten igen så blir det ett kluckande ljud och ett ryck ibland, inte altid. Samma sak händer om jag backar och ska lägga i D. det blir en fördröjning och sedan kluckar det till och växeln liksom hoppar in samma här det händer inte varje gång men ganska ofta. Ärdet nogon som vet vad det är och vad man kan gör åt det? Jag knske ska byta olja bilen har gått ca: 10400 mil.
Användarvisningsbild
av camaro69
Stackare. :cry:

Om du inte har garanti, så är det nog bäst att börja med ett oljebyte i automatlådan.
Kolla redan nu på oljesstickan hur oljan ser ut. Lukta även på oljan.
Oljan skall vara ljusröd som hallonsaft och får inte lukta bränt.

Lycka till
Användarvisningsbild
av farmerswalk
Så gör min med. Jag har skrivit det förut. På volvo sa de till mig - Lev med det eller byt låda......

Kul kul.

Mvh Tomas.
av svåke
farmerswalk skrev:Så gör min med. Jag har skrivit det förut. På volvo sa de till mig - Lev med det eller byt låda......

Kul kul.

Mvh Tomas.

Det serut som man får leva med det här proplemet har pratat med några andra S80 ägare och några av dem hade också samma proplem.

Mvh
Svåke
av Matte-sthlm
camaro69 skrev:Stackare. :cry:

Om du inte har garanti, så är det nog bäst att börja med ett oljebyte i automatlådan.
Kolla redan nu på oljesstickan hur oljan ser ut. Lukta även på oljan.
Oljan skall vara ljusröd som hallonsaft och får inte lukta bränt.

Lycka till
Var sitter oljestickan till automatlådan?

/Matte
av jbl
Stå framifrån och ta bort friskluftsintaget mellan luftfilter och front. Då kommer du se en gul plupp vilket är handtaget till oljestickan på automaten.

Växellådan sitter till höger om motorn sett framifrån.
Användarvisningsbild
av dicklund2
ok, det var en gammal tråd, men jag svarar ändå...

Jag hade en 960 som var likadan, men det var bakaxeln som var glapp.

Det kom ett dunk när man motorbromsade och sedan gasade eller gasade och släppte gasen tvärt.

Det gick att slippa det genom att köra extra mjukt...

Hej, min morfars gamle S70 har blivit sjuk. Den st[…]

Det var oljefällan som var igensatt. Bät[…]

Nu har vi grävt lite mer i kablarna, den grov[…]

Hej! Testade handbromsen idag och tycker att det &[…]