Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hejsan,

Jag är ny på Volvo bilar och har enbart ägt min volvo i ett par månader. Det är en D5a från 06 (motorkod slutar på t4 har jag för mig)

Var ute och körde helt normalt och plötsligt kom varningstriangeln fram och en text om att det finns något fel i motorsystemet, gick in i limpmode och det kändes som att turbon la av - ingen kraft. Tog fram datorn och fick fram en felkod om virvelspjäll och en på EGR positionsgivare felaktig signal. (EGR Throttle position sensor faulty signal)

Efter att ha sökt mig fram på olika forum konstaterade jag att jag behöver byta virvelspjället. Efter lite meckande så var det nya på plats (gamla var helt slut och armen som öppnar spjället var av)

Trots efter detta fanns ingen kraft och en felkod kvar: "EGR positionsgivare felaktig signal"

Det jag gjort hittils är:
Rengjort EGR ventil, alla rör till EGRn och spjällhuset (hade sotat igen ganska rejält)

Fortfarande ingen kraft och felkoden är kvar..

Någon som har något tips? Kan det vara EGRn som måste bytas eller kan det vara spjällhuset? Kanske motorn i spjällhuset eller?

För övrigt går bilen väldigt fint och låter fint. Har gått cirka 17000 mil.

Tacksam för tips och idéer :)

Hälsningar,
Carl
Senast redigerad av 1 Calle799, redigerad totalt 0 gånger.
Antingen har du nån dålig kontakt, eller avbrott på ledningarna och som sist att sensorn är kass!
Vilken kod fick du av DTC?
ECM-44B0 kanske?
Du kan inte låna av någon och testa med ett byte?
Mina kablar på D5 från 2006 ār ganska spröda och har givit lite märkliga fel som kan vara lite kluriga att finna.
Righthanddrive skrev: sön 07 apr 2019, 09:56 Antingen har du nån dålig kontakt, eller avbrott på ledningarna och som sist att sensorn är kass!
Vilken kod fick du av DTC?
ECM-44B0 kanske?
Du kan inte låna av någon och testa med ett byte?
Mina kablar på D5 från 2006 ār ganska spröda och har givit lite märkliga fel som kan vara lite kluriga att finna.
Hej, tack för ert svar.

Stämmer bra, fick fram felkoden 44B0.

På min felkodsläsare har jag möjlighet till att "testa" spjällhus och EGR. När jag testar spjällhuset så hör jag att den rör på sig. (inget kabelbrott då eller?) När jag dock testar EGR så hör jag inget alls? Ska man höra något på den?

Hälsningar,
Calle
klacken skrev: sön 07 apr 2019, 13:27 Ja du ska höra egr också
Ok, den hör jag inte när jag håller på att testar funktionen via datorn.

Kikade på parametrarna i datorn på EGR och spjällhus. När felkoden är satt rör parameterna inte på sig. EGR är fast på 99.94%. Så fort jag raderar koden börjar siffrorna röra på sig från 20% upp till 99% tills felkoden kommer tillbaka (typ 5 sek efter) Felkoden kommer tillbaka så fort bilen startar/vart på i 5 sek.

Ska jag köpa en beggad EGR ventil eller kan det vara något annat.. Typ spjällhuset eller EGR kylarn?
halvgute57 skrev: mån 08 apr 2019, 11:05 Positionsgivaren sitter på EGR-huset,svart platt sak,sitter en kontakt ansluten till denna.
Dom kan det vara fel på,har bytt en del...
Får ta och testa byta den där rackarn helt enkelt. Fanns inte att köpa på skroten. Finns dock på nätet och på Mekonomen. Får hoppas på att det är den.
halvgute57 skrev:Kan nog vara denna..lite pyssel att få dit den,du får slipa lite på plastkanten,men det går!
Fick hem den idag, satte dit den och tyvärr samma felkod.. Var inte så svårt att ta bort den, man behöver inte slipa något bara att skruva loss spjällhuset som sitter med 4 skruvar så tar man lätt sen lossar man på 4 torx skruvar som håller i plastkåpan.

Kan det vara något vakumproblem? Fullt partikelfilter? Man kanske borde ta och försöka hitta någon med en Volvo Vida dator och se ifall dem kan få ut något mer, lokala volvo verkstaden har 1 månads väntetid.... :bored:
244 - Bälte bak

Det är unf-gänga där. (Fingäng[…]

Vårda v90 2025

Underredsbehandling (och självklart hå[…]

"omlackering av bilens tak och riktning av f&[…]

Värme i kupén laddhybrid

Om man endast får varmluft in i kupén[…]