- lör 06 apr 2019, 18:40
#1309731
Hejsan,
Jag är ny på Volvo bilar och har enbart ägt min volvo i ett par månader. Det är en D5a från 06 (motorkod slutar på t4 har jag för mig)
Var ute och körde helt normalt och plötsligt kom varningstriangeln fram och en text om att det finns något fel i motorsystemet, gick in i limpmode och det kändes som att turbon la av - ingen kraft. Tog fram datorn och fick fram en felkod om virvelspjäll och en på EGR positionsgivare felaktig signal. (EGR Throttle position sensor faulty signal)
Efter att ha sökt mig fram på olika forum konstaterade jag att jag behöver byta virvelspjället. Efter lite meckande så var det nya på plats (gamla var helt slut och armen som öppnar spjället var av)
Trots efter detta fanns ingen kraft och en felkod kvar: "EGR positionsgivare felaktig signal"
Det jag gjort hittils är:
Rengjort EGR ventil, alla rör till EGRn och spjällhuset (hade sotat igen ganska rejält)
Fortfarande ingen kraft och felkoden är kvar..
Någon som har något tips? Kan det vara EGRn som måste bytas eller kan det vara spjällhuset? Kanske motorn i spjällhuset eller?
För övrigt går bilen väldigt fint och låter fint. Har gått cirka 17000 mil.
Tacksam för tips och idéer :)
Hälsningar,
Carl
Jag är ny på Volvo bilar och har enbart ägt min volvo i ett par månader. Det är en D5a från 06 (motorkod slutar på t4 har jag för mig)
Var ute och körde helt normalt och plötsligt kom varningstriangeln fram och en text om att det finns något fel i motorsystemet, gick in i limpmode och det kändes som att turbon la av - ingen kraft. Tog fram datorn och fick fram en felkod om virvelspjäll och en på EGR positionsgivare felaktig signal. (EGR Throttle position sensor faulty signal)
Efter att ha sökt mig fram på olika forum konstaterade jag att jag behöver byta virvelspjället. Efter lite meckande så var det nya på plats (gamla var helt slut och armen som öppnar spjället var av)
Trots efter detta fanns ingen kraft och en felkod kvar: "EGR positionsgivare felaktig signal"
Det jag gjort hittils är:
Rengjort EGR ventil, alla rör till EGRn och spjällhuset (hade sotat igen ganska rejält)
Fortfarande ingen kraft och felkoden är kvar..
Någon som har något tips? Kan det vara EGRn som måste bytas eller kan det vara spjällhuset? Kanske motorn i spjällhuset eller?
För övrigt går bilen väldigt fint och låter fint. Har gått cirka 17000 mil.
Tacksam för tips och idéer :)
Hälsningar,
Carl
Senast redigerad av 1 Calle799, redigerad totalt 0 gånger.