Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av nyppa
Hej!

Jag håller på koppla in en Volvo original baslåda till V70 00-08 i min V70 -02. Lådan har jag fått av en i familjen och den funkade fint i den bilen. I min bil har jag inte fördraget för baslådan så jag har kopplat in den med egna dragningar och funderar nu på om jag kan ha gjort något fel. Jag har tagit hjälp av manualen nedan plus att jag mätte upp dom kablar som gick innan jag plockade ur lådan ur den andra bilen.

https://accessories.volvocars.com/Insta ... jMsetLqx1A

Jag klippte av kabelpaketet som kommer från slutsteget och har sedan kopplat det så här. 2 röda till + på batteriet med en 30 amperes säkring emellan. 2 svarta som jag har jordat. Violett är den enda kabel jag inte riktigt har varit säker på men kan inte komma fram till annat än att det måste vara remote. Den har jag kopplat in på en + kabel som ger ström när bilen är igång. Sedan återstår 2 par högtalarkablar som jag har kopplat in på varsin av högtalarna bak.

Tyvärr dog batteriet i min multimeter så jag han aldrig kontrollmäta alla kablar. Ska köpa ett nytt batteri till den och fortsätta i morgon. Vore toppen om någon kan se om jag dragit något fel eller har någon ide om varför det inte funkar.

Tack på förhand!

Bild
Användarvisningsbild
av frasse4
Behövs nog ingen 30 A säkring på den där . Hur som så låter det som du kopplat rätt. Vad tog du remoteström från?

Kopplade du högtalarna på D-stolparna? De har en liten kondensator som high-pass filter så du måste ta signalen innan kondensator då...
av nyppa
Kanske inte men bättre att vara på den säkra sidan tänkte jag.
Remoteström tog jag från ett närliggande kabelpaket, tror det går till släpvagnskontakten. Det går iaf ner i golvet.
Ja jag kopplade högtalarkablarna med strömtjuvar på högtalarsladdarna till lilla högtalaren i d-stolpen
Användarvisningsbild
av frasse4
Ja det är sant. Remote tog jag från antennförstärkaren som sitter ovanför bakersta rutan under plastlisten vid taket. Men du får nog skaka igång multimetern först och mäta att du har ström
Användarvisningsbild
av frasse4
Hmm det var ju udda, jag använde ett externt steg ska tilläggas. Men jag tror inte du sabbat något. Vill du använda antennförstärkaren för att starta remot med jord behöver du ett relä.
Användarvisningsbild
av frasse4
Ett relä är ju bara en elektromekanisk brytare och kan bryta plus eller jord. Köp ett vanligt bilrelä och koppla jord på ingång 85 och 30. Sedan kopplar du 87 på remote till steget och 86 till pluskällan ex antennförstärkaren. Då kommer relät sluta och ge jord till ditt steg när du får plus 12v på 86:an.
av nyppa
A just, naturligtvis. Tack för hjälpen! Nu borde jag ha tillräckligt på fötterna för att få till det här i morgon, spännande. Hoppas bara steget klarade sig.

Lite trångt men jag ska inte klaga. :-) […]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Bilen var på service i tisdag inför &ar[…]

99% länkarmsbussningarna bak

De får inte ta ut någon avgift natteti[…]