Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Andreas7777
Upptäckte att den lilla slangen mitt på bilden (som sitter med en slangklämma) är dålig:
IMG_3352.jpg
IMG_3352.jpg (280.03 KiB) Visad 1991 gånger

Vad är det för en slang? Verkar inte superviktig då den i princip är helt sönder på sina ställen.
Var till Volvo men de hade lite svårt att identifiera den (!) och den vi trodde att den var hade de inte inne.
Kan man ersätta den med någon slang man hittar på Biltema eller liknande?

Är en XC70 2.5T anno 2003 kanske jag ska säga också...

mvh

Andreas
av MickeM
Jonas_latt skrev: fre 29 mar 2019, 22:06 Tror den är till vevhusventilation. Självklart kan du byta ut slangen. Köp tex bensin slang på biltema funkar bra.
Alldeles riktigt!

Mät längden och innerdiameter.
Sen köper du universal vakuumslang vart du vill till meterpris. Du kan ju köpa för lång slang med flit om du inte vill ta loss den innan.
Nån 10a i merkostnad.

Det finns noll och ingen vits med originalslang.
Den är också bara en gummislang....
av Andreas7777
OK, tack då vet jag!

Blev lite förvirrad när jag mätte upp slangens diameter (yttre) till 15mm och sedan såg vakumslangar på diverse ställen med diameter (inre har jag insett nu) på typ 4-6 mm, tänkte då att det här var något helt annat än en vakumslang...

Blir nog att köpa på sig ngn meter och klippa till och byta de som är lite torra.

Tack för all hjälp! Detta forum är guld värt, fick mer hjälp här än på både Bilia och Mekonomen, ha en fortsatt trevlig helg allesammans!
Användarvisningsbild
av SBergdahl
erikeriksson skrev: lör 30 mar 2019, 20:23 Hej, den övre slangen i bilden är väl vevhuventilation. Den nedre med slangklämman ser smalare ut, det kanske är någon vakumslang.
Ja det är en vacuumslang. Den sitter ihop med en förgrening till höger i bild och ett par andra slangar som förmodligen också är dåliga. Jag var inne hos Volvo och försökte hitta den men de kunde inte ens lista ut vilken det var. Jag ska ersätta min någon dag med fint väder med slang på lösmeter. Hoppas jag har rätt hemma bara.
Stefans 968

Snyggade till i hjulhuset, körde en 2-K bedli[…]

Vakuumslang

Tja, googlat hur mycket som helst för att hit[…]

Jag har inte köpt vare sig skivor eller bel&a[…]

För mindre hund. Hög kvalitet och i nysk[…]